CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tips vattenvärde  (läst 1162 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jojo02

Tips vattenvärde
« skrivet: juni 26, 2018, 21:40:07:07 »
Nu har jag läst och läst men blir inte helt klok på hur jag ska göra.
Precis köpt en aquacheck för jag tänkte detta skulle vara lättare än att tyda vanliga stickor.

Vi har i år tak över poolen och slarvig som man är har jag inte reflekterat över att detta kanske gör att kemin blir annorlunda. Inte haft så mycket problem med vattnet tidigare.

För några dagar sedan var vattnet grumligt och lite grönt. Slarvade lite med pump och klor veckan innan midsommar när vädret inte var så festligt. Körde chockklor och algmedel. PH visade lågt så hade i pH höj. Alkalinitet visade 0, höjde upp även det. Värdet igår låg på 9 klor, 7,8ph och 180 alkalinitet. Idag så är klor fortfarande 9, pH 7 och alkalinitet tillbaka på 0. Ser även lite algväxt på botten. I vilken ände ska jag börja för att komma tillrätta med detta?
Vattnet är nu klart men värdena är inte så bra.
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tips vattenvärde
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2018, 23:08:07:07 »
Dubbelkolla med någon annan typ av mätutrustning. Har inte använt Aquacheck själv, men med tanke på alla frågor som ställts ang. värden från den skulle jag inte våga lita på den.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Tips vattenvärde
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2018, 18:07:48:48 »
Aquachek Truetest är en mockapär som läser av mätstickor och presenterar värdet i digital form. Bristerna med att mäta med stickor försvinner inte för att det presenteras ett resultat i digital form. Förväntad noggrannhet är inte specificerad vad jag vet. Många här har tidigare klagat på dålig repeterbarhet. Jag har aldrig använt Aquachek Truetest men deras mätstickor som man läser av manuellt. Jag tyckte att mätstickorna fungerade ganska bra v b repeterbarhet men noggrannheten har jag aldrig hittat några uppgifter om trots mycket sökande. Stickor åldras i förtid av olämplig förvaring. Många tycker att stickor är svåra att läsa av.

Är koncentrationen av fritt klor 9 ppm så bör det gröna försvinna på några dagar. Kör cirkulationen dygnet runt och backspola sandfiltret när tryckfallet över filtret ökat ca 0,2-0,3 bar. Fungerar inte tryckmätaren på filtret så kan man känna med handen framför ett inloppsmunstycke så märker man när trycket sjunkit. Håll helst halten av fritt klor på minst 10 ppm tills vattnet har klarnat.

Att mäta fritt klor och pH med tabletter anses av de flesta som enklare. Noggrannheten är nog inte känd för tabletter heller men repeterbarheten är bättre för de flesta och noggrannheten är nog tillfredsställande? Någon som sitter med fakta i den frågan?

Alkalinitet är svårt att mäta och onoggrannheten är stor. Många här struntar i alkalinitet om pH-värdet håller sig stabilt. När jag mätte alkalinitet med mätstickor fick jag det ibland till 40 och ibland 80. Numera mäter jag bara fritt klor och pH med tabletter. Kommunalt vatten förenklar poolägandet mycket jämfört med hur det kan vara med egen brunn.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag