VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Blue Connect  (läst 18416 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasW

SV: Blue Connect
« Svar #10 skrivet: oktober 25, 2018, 07:43:25:25 »
ORP mäter effektiviteten på kloret, inte klorvärdet i sig.
Om dina parametrar i övrigt är OK, särskilt nivån på Cyanursyra, så kan du sluta mäta klor skulle jag säga. Cyanursyra slår ut verkan på kloret med nog höga nivåer = du kan ha jättehögt klorvärde men Blue Connect rapporterar lågt till OK.
Därför skulle jag rekommendera att kontrollmäta typ 1 gång varje 2 veckor med en Scuba II eller dylikt.

Poolgiganten

Utloggad Grebmo

SV: Blue Connect
« Svar #11 skrivet: november 13, 2018, 19:41:25:25 »
Hej!
Någon som vet vad ledningsförmåga betyder och om den är låg, hur man höjer detta värdet?

Ola Stoltz

  • Gäst
Ola Stoltz
SV: Blue Connect
« Svar #12 skrivet: september 25, 2020, 19:47:51:51 »
Skaffade mig en blue extender för jag tyckte det va drygt  att behöva stå ute vid poolen och mäta varje gång.
Men är besviken för den funkar ändå inte på avstånd,
För att vara 100% säker på att allt har kontakt ställde jag  min Google home puck och blue extender i till poolen, installerade om och anslöt.. Allt går fint i installation och konfigurering. Sedan går jag till andra änden av huset får det fortfarande är full täckning på wifi och försöker mäta.. Då får jag inte kontakt med blue extendern 🤪
Funkar denna verkligen känns som en bluff
🙃 Missnöjd

Utloggad chribban

SV: Blue Connect
« Svar #13 skrivet: oktober 19, 2020, 12:28:19:19 »
Jag tror bara extendern "ersätter" Sigfox dvs 20 mätningar om dagen (automatiskt) - Om du vill starta mätning manuellt så måste du ha kontakt med bluetooth.

Johanlindello

  • Gäst
Johanlindello
SV: Blue Connect
« Svar #14 skrivet: november 21, 2020, 21:36:08:08 »
Hej! Har en blue connect go.

Bifogar två bilder. Jag har bara 3 mätvärden på min medans den man köper visar 4 ?

Joakim Lindgren

  • Gäst
Joakim Lindgren
SV: Blue Connect
« Svar #15 skrivet: april 14, 2021, 18:27:11:11 »
Jag tror bara extendern "ersätter" Sigfox dvs 20 mätningar om dagen (automatiskt) - Om du vill starta mätning manuellt så måste du ha kontakt med bluetooth.

Hej,

då jag har införskaffat en BlueConnect så hittade jag detta ämne när jag konfigurerade Blue Connect Extendern.
Jag tröttande till sist på allt testande men fick det att fungera.

Kan vara värt att veta att den kan måhända ha problem med nyare nätverks standarder dvs 802.11ac och det kan innebära att man tex maximalt bara kan ha 32 tecken i lösenordet och måste erbjuda ett AP namn i 2.4 Ghz bandet tex.

Nu så tror jag  att den hanterar längre lösenord men för att få den att fungera felfritt hemma med mina två routrar (Netgear & Alien) som använder ett Access Punkts namn för både 2.4 Ghz & 5Ghz så behövde jag tex i Netgear stänga av "Smart Connect"
"
Smart Connect
One Wireless Network Name (SSID) for both radios. Intelligently selects the fastest WiFi band for every device.
"

Detta kan såklart fungera olika hos olika tillverkare. Nu fungerar det i alla fall hemma hos mig.
För att det ska fungera:
Extendern ska ha Bluetooth täckning till din Blue Connect.
Extendern ska ha Wifi täckning till din Access Punkt (AP), den bryggar sedan kopplingen och laddar upp info till molnet vilket gör att du kan se data i din app.
När den är konfigurerade och inkopplad: Om du är osäker på om den , tryck på knappen på din extender:
"
If the light is green, the Blue Extender is connected to the Wi-Fi.
If the light is red, bring the Blue Extender closer to your router or make sure the
correct password has been entered.
"
Mvh Joakim

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Blue Connect
« Svar #16 skrivet: april 23, 2021, 14:36:16:16 »
Ni som har Blue Connect, är ni nöjda? Tänkte köpa en men bara en vanlig Go och köra via blåtand till telefonen, tycker ni den fungerar bra och att mätvärdena stämmer?

Utloggad chribban

SV: Blue Connect
« Svar #17 skrivet: maj 31, 2021, 15:21:07:07 »
Har nu kört Blue Connect Plus Salt (vi har saltvattenpool) två säsonger.
Fick byta batteri till denna säsongen (2021)

Efter batteribyte fungetade inte Sigfox nätverket!

Efter felanmälan fick jag svar att Sigfox hade problem. Ringde Sigfox och fick svar att det berodde på 5G utbyggnaden och att de inte kommer att lösa detta denna säsong.

Beställde då en Blue Extender och får nu mina automatiska mätningar dygnet runt.

OBS Om jag vill köra en pushmätning så måste jag fortfarande vara på bluetoothavstånd till Blue Connect Plus. Extendern tar över de automatiska mätningarna som annars går via Sigfox-nätet.

Otroligt nöjd med smidigheten och att slippa hålla på med mätstickor.

Jag rekommenderar plus-versionen och att komplettera med Blue Extender.

För de som undrar så är Blue Extender INTE samma som en vanlig WiFi-extender.

Den fungerar som en brygga mellan blåtanden och ditt WiFi-nätverk  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan