VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Äntligen vet jag vad de små vita flagorna är...  (läst 7934 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Äntligen vet jag vad de små vita flagorna är...
« skrivet: maj 26, 2018, 09:07:47:47 »
Vi har haft "problem" med små vita flagor i vattnet men annars är kemin och vattnet OK och jag har aldrig lyckats få veta vad det är. Jag hade, när det började, vatten med mig till en poolbutik som testade vattnet och sa att det var helt OK men de kunde inte svara på vad flagorna var.
Jag frågade även här tidigare: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10224.0


Vi hade amerikanska besökare och de ville bada så jag sa att det finns små vita flagor men det är inte något "farligt" vattnet är OK. Han frågade direkt om det var saltvattenklorinator och upplyste mig sen om att det är kalcium som binds på elektroderna och sen lossnar och kommer med vattnet ut. Det blir värre när man har lite högt Ph (vilket vi har haft) berättade han också...


Att sänka Ph och alkalinitet verkar vara det som gäller och rengöra elektroderna (eller köpa nya om de har mycket avlagring då det "bränner" fast tydligen).
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad matbl

SV: Äntligen vet jag vad de små vita flagorna är...
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2018, 14:05:45:45 »
Aha. Tack!
Vi har samma problem. Har du löst det? Hur?

Utloggad Erica

SV: Äntligen vet jag vad de små vita flagorna är...
« Svar #2 skrivet: juli 25, 2018, 14:25:47:47 »
Alla kalkproblem förvärras med för högt pH. Vi har haft kalkutfällningar från kalk från vårt brunnsvatten och de försvann med endast en liten sänkning av pH. Vi har autodossystem och vi sänkte börvärdet för pH, det rörde sig bara om ca 0.1-0.15 enheter men fungerade. Det kan möjligen ha varit så att pH tillfälligt hade skjutit upp några tiondelar och utlöst det hela, i samband med att vår saltsyra tog slut två-tre veckor innan vi märkte utfällningen. Den syntes nästan inte alls om poolbelysningen var släckt men tände man den så såg det ut som om man hällt lite mjölk i vattnet.

Utloggad matbl

SV: Äntligen vet jag vad de små vita flagorna är...
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2018, 14:49:39:39 »
Tack för svar.
Jag startade en ny tråd här: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14739.0
Som jag skrev där...
Men vart kommer kalciumet ifrån? Bor i Linköping och vattnet (kommunalt) här är jättemjukt, 3 dH.
Har iofs chockklorerat en gång i början av förra säsongen. Kalcium i chockkloret? Annars tillsätter jag inget klor, det fixar saltklorinatorn.

Och hur blir man av med problemet?
Värt att köpa mätstickor som mäter även hårdhet?

pH är ca 7,2, total alkalinitet ca 80 och klorhalten varierar lite mellan 0 och 2 beronde på väder och badmängd.
Poolen har tak som alltid är på när vi inte badar och förutom flagorna så är vattnet väldigt fint.
Tack på förhand.

Utloggad Erica

SV: Äntligen vet jag vad de små vita flagorna är...
« Svar #4 skrivet: juli 25, 2018, 20:20:30:30 »
Efter vad dina amerikanska besökare framhöll så kan tydligen saltklorinatorn i sig binda/dra till sig kalciumjoner. Även om du har mjukt vatten så är ju det inte helt kalkfritt för det - då skulle du behövt använda destillerat vatten och att fylla en pool med sådant skulle kosta rejäla belopp.

Chockkloret är väl troligtvis kalciumhypoklorit och i så fall har du en kalciumkälla där direkt. Det finns olika sorters chockklor, du får se vad som står på innehållsförteckningen.

Utloggad matbl

SV: Äntligen vet jag vad de små vita flagorna är...
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2018, 11:23:54:54 »
Nu var det inte jag som var TS. Men men, mindre viktigt...

Ja, saltklorinatorns elektrolyscell får påbyggnad av kalcium som sen lossnar vid polaritetsvändning.

Nej, självklart kan man inte ha destilerat vatten.

I t.ex. pooler med kakel/klinkers eller andra med någon typ av fog är det ju viktigt att inte ha för låg kalkhalt i poolen, annars lakas fogen ur. Men i en pool med liner och saltklorinator, finns det då någon mening i att hålla uppe kalkhalten eller kan man försöka hålla den så låg som möjligt?
« Senast ändrad: juli 26, 2018, 11:29:18:18 av matbl »

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Äntligen vet jag vad de små vita flagorna är...
« Svar #6 skrivet: september 17, 2018, 19:13:19:19 »
Aha. Tack!
Vi har samma problem. Har du löst det? Hur?


Jag har inte löst det helt men efter att jag drog ner Ph till 6,8 och körde med flockningskuddar ca. en vecka har det minskat avsevärt. Nu håller jag Ph på runt 7,1 för att vara lite på säkra sidan och det har inte ökat sedan dess men lite flagor ser man (och tydligast när lampan är på).
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan