Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bubblig liner!  (läst 2021 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mrs_Olsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sörmland
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Poolnörd 🌸
    • Visa profil
Bubblig liner!
« skrivet: maj 06, 2018, 16:42:17:17 »
Hej, ny på forumet trots att jag fått många bra tips härifrån genom åren🙂

Jag behöver hjälp.
För 5 år sen köpte jag en Folkpool Classic 3x6 m och har haft ganska mycket problem med den.

1a året fick vi byta ut pumpen, 2a året flödesvakten till saltvattenklorinatorn, 3e året displayen till värmefläkten och förra sommaren märkte vi att linern började blekna under vattenlinjen och att den var ”bubblig”.

Jag ringde återförsäljaren som bad oss skicka in en bild. Vi tog en bild men skickade inte den förrän i december, jag är glömsk. Nu i april var de och tog ett vattenprov som visade skyhögt på klor; 19 ppm och 8,6 på ph. Aha, det går inte att reklamera - jag har misskött vattnet?! Men det har jag ju inte. Varje år köper jag nya mätstickor och håller järnkoll på vattnet. Det är kristallklart, har aldrig irriterat vare sig hud eller ögon, aldrig hala väggar eller grumligt/mjölkigt vatten. Och aldrig klorlukt. Dessutom är det väl lågt Ph-värde som kan orsaka bubblor i sånt fall?

Återförsäljaren säger att vi troligtvis kört saltvattenklorinatorn när ingen badat och det varit för kallt. Förstår inte vad han menar. Man ska ju inte ens dra igång saltvattenklorinatorn förrän det är 18 grader i vattnet.

Har ni någon erfarenhet av detta? Vi har ju garanti på linern och jag VET att jag skött min pool. Min man säger att man kan tro att det är min bebis 😀
/Olsson

Poolgiganten

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Bubblig liner!
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2018, 14:49:45:45 »
Hej

hittade den här tråden då jag sökte på "grumligt vatten", ser att du inte fått något svar...
Att linern bleks under vattenytan är ju inget konstigt då man har blekningsmedel (klor) i vattnet...vi har alltid en linje längs linern där färgen är lite mörkare blå ovan för vattenlinjen än under...den här gränslinjen "lever" lite ett eget liv, rör sig över tid beroende på hur mkt vatten jag har i.

Men "bubblig" liner...det har även vi drabbats av, men bubbligheten ligger/skjuts upp ovanför vattenytan. Bubblorna går att pressa ner under vattenytan till hårda veck - med lite jobb. Den främsta anledningen till att man får slapp/bubblig liner beror nog på att man haft för varmt i vattnet. Linern mår inte bra vid 30 grader...
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bubblig liner!
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2018, 16:46:22:22 »
Jag tror att bubblor ovan vattenlinjen primärt beror på att den dras upp av isen.
OM isen fryser när nivån i poolen är låg så kommer smältvatten eller regn som kommer in i poolen EFTER att isen lagt att rinna ned under isen, isen flyter då upp och drar linern med sig.
Så blev det i alla fall för oss det året jag sänkte nivån några dm på hösten.
När våren kom var poolen full med vatten, och vi fick jobba hårt för att "Massera ned" den liner som skjutits upp av isen.

Numera stänger vi alltid av poolen på hösten utan att sänka nivån, den för vara fylld till brädden (Tills det börjar rinna över kanten i skimmern) när det fryser.
Vi is-sprängsäkrar med PET-flaskor nedstoppade i skimmern, och det fungerar bra för oss.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bubblig liner!
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2018, 20:36:11:11 »
Jag tror att bubblor ovan vattenlinjen primärt beror på att den dras upp av isen.
OM isen fryser när nivån i poolen är låg så kommer smältvatten eller regn som kommer in i poolen EFTER att isen lagt att rinna ned under isen, isen flyter då upp och drar linern med sig.
Så blev det i alla fall för oss det året jag sänkte nivån några dm på hösten.
När våren kom var poolen full med vatten, och vi fick jobba hårt för att "Massera ned" den liner som skjutits upp av isen.

Numera stänger vi alltid av poolen på hösten utan att sänka nivån, den för vara fylld till brädden (Tills det börjar rinna över kanten i skimmern) när det fryser.
Vi is-sprängsäkrar med PET-flaskor nedstoppade i skimmern, och det fungerar bra för oss.
Min vart bubblig trots att jag låg 10 cm under poolkanten i vintras, det är som du säger isen som lyfter upp linern.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan