Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Saltklorinator eller klor/ph automatik  (lĂ€st 234 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad mresteen

Saltklorinator eller klor/ph automatik
« skrivet: april 23, 2018, 09:43:15:15 »
Vi bygger pool i skirvandets stund (4x8) och kommer första Äret köra manuellt med puckar.
Sitter ÀndÄ och funderar pÄ framtiden och eventuell automatik.

Kommer inte ha nÄgra rostfria detaljer och tror att allt utom skruvar Àr aluminium i taket.

Hur ser ni hÀr pÄ forumet pÄ riskerna för slitage pÄ pump/VP vid saltklorinator?
Funderar annars pÄ klorautomatik med flytande klor och svavelsyra, kostnaden Àr vÀl ungefÀr den samma för inköp.
Driften blir vÀl dyrare med flytande klor dock...

Vilka system rekommenderar ni?
Kan Àven tÀnka mig att handla frÄn t.ex. Tyskland om det finns bra system till bÀttre pris.

(Har sökt runt pÄ forumet och hittar mÄnga trÄdar som handlar om saltklorinator men ingen som stÀller dessa tvÄ metoder mot varandra sÄ jag startat dÀrför den hÀr trÄden)

Utloggad ByggaNytt

• Expert
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlĂ€gg: 272
  • Total likes: 27
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Saltklorinator eller klor/ph automatik
« Svar #1 skrivet: april 23, 2018, 18:32:55:55 »
Jag har ingen erfarenhet av saltklorinator men kör nu 3:e sĂ€songen med Pahlens MiniMaster och flytande klor & saltsyra. Jag startade poolen igĂ„r med vattenpĂ„fyllning samt manuell chockklorering. Slog samtidigt pĂ„ MiniMastern sĂ„ att den mĂ€tte Klor + PH, men avaktiverade kemdoseringen. NĂ€r sen chockkloret klingade av startade jag PH justeringen och nĂ„gra timmar senare klordoseringen. Nu kommer den att hĂ„lla kloret pĂ„ 0,8 samt justera PH med automatik hela sĂ€songen, kan inte bli smidigare  ;D

NÄgra bilder frÄn installationen finns hÀr:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.0;all
4,5*6,75 Thermopool med gjuten hörntrappa och svetsad liner med Alkorplan3000 Persia Black.
BassÀngutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pump Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas med sandfilter Pahlens 525 inklusive 100 kg sand.
UppvĂ€rmning: BergvĂ€rmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW vĂ€rmevĂ€xlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster med PH + Klor samt UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpÄfyllning: Pahlens NivÄvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

Logger: http://familjenlindstrom.se/logger

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme