Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mitt spa står på 50mm tjock styrofoan, du vet dom där blå "frigolit"skivorna och sen har det en mantel av 20 cm frigolit runt om. Pumpen har gått dygnet runt pga. avsaknad av styrsystem i vinter och när det var runt 17 grader kallt så fick jag knäppa på värmen en timma per dygn, alltså kostade tilläggsvärmen 3:- per dygn. Nu när det blivit varmt så räcker spillvärmen från pumpen gott och väl till att hålla badet vid 39 grader så isolering gör underverk.Men du, skippa sten eller glasull för blir den våt har du ett helvete att få den torr igen, köp frigolitblock och snickra till istället så badet blir 8-kantigt eller ännu fler-kantigt om du vill det eftersom det ska byggas in, och gör isoleringen i moduler så du kan "kabba av" badet för när det pajar nåt så gör det det på vintern och du vill INTE mecka med isoleringen då i onödan.
Tack. Har köpt hem de här och lägger de i botten. Klarar de verkligen vikten?https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-xps300-p16474Sen när allt är på plats så klär jag in den med frigolit på utsidan så får vi se om det gör någon skillnad på uppvärmningen.
Mina block står lösa och hålls bara på plats av en sargkant som lyfts upp när jag behöver komma in i "maskinrummet". Jag lyfter alltså bort hela sidan som är gjort i ett stycke, du får göra "tårtbitar" eftersom badet är runt och en segmenterad sarg så dom hålls på plats men enkelt kan lyftas bort när det blir problem och läckor (jodå, den dan kommer, var så säker).