Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja det bör väl fungera helt ok. Men hur menar du med cyanursyran ? Badet står visserligen utomhus, men eftersom det är ett spa så har det väl lock, så behovet av "solskydd" åt kloret blir ju klart mindre, om inte ni badar väldigt ofta mitt på dagarna förstås, då kanske det behövs.
Som jag förstår det hela så har ni två helt separata system ? Kör man ett kombinerat system, där samma vatten passerar både pool och spa, så slipper man ha dubbla filter och dubbla kemikretsar, men å andra sidan behöver man kunna tillföra mycket värme snabbt inför ett spabad. Vi har ju diskuterat detta fall i en annan tråd här på forumet.
Att tillsätta de kemikalier som behövs efter vattenbyte kostar inte många kronor, och man lär sig efter ett par gånger rätt precis hur mycket som behövs.
Men vad har ni för något poolfilter om ni inte kan backspola ? Patroner av någon typ ? Jag skulle nog tro att man får bättre vatten antingen genom att köra ett kombinerat system där vatten när det inte spabadas körs tur-och-retur från spat till poolen kontinuerligt eller alternativ två att ni fyller spat med poolvatten, behandlar det separat med kemikalier för att hålla det fräscht och sedan tömmer ut det vattnet när det är dags för vattenbyte, alltså inte kör tillbaka det till poolen.
Låg alkalinitet har väl de flesta i sitt kommunvatten, men pH är väl aldrig så hög att det är ett jätteproblem, dessutom sjunker ju pH av kloreringen - i vart fall hos oss och med det klor vi använder. Hur hög pH har ni när ni fyllt rent vatten?