Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Exact iDip/spa EZ?  (lĂ€st 599 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad KlÀtterapan

Exact iDip/spa EZ?
« skrivet: mars 14, 2018, 16:53:02:02 »
NÄgon som testat Exact iDip eller Spa EZ? Verkar ju smart men de har inte vidare bra recensioner pÄ amazon.
Har inomhuspool och spabad

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: PiteĂ„
  • Antal inlĂ€gg: 4166
  • Total likes: 145
  • Kön: Man
  • Grundare och Ă€gare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
SV: Exact iDip/spa EZ?
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2018, 17:54:14:14 »
Nu har jag ingen koll alls pÄ de dÀr, men Àr det mÀtare av typen dÀr du doppar en sticka i vattnet och sedan sÀtter in den i apparaten för analys sÄ brukar det inte fungera nÄt vidare.
Tanken Àr vÀl att apparaten skall eliminera den mÀnskliga faktorn, men den finns dÀr alltid, hur lÀnge hÄller man stickan i vattnet, hur ren Àr mÀtare, stÄr man ute i solen med mÀtaren eller Àr man inne i ett svagare ljus.
Det finns rÀtt mycket som kan pÄverka.

De bÀsta maskinerna Àr de som har rör som man fyller vatten i, och sedan tillsÀtter reagensvÀtskor eller tabletter som blandas ut i vattnet och ger en fÀrgskiftning som i sin tur analyseras av apparaten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frÄn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
VÀrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvÀrmepump + 14.4 m2 Texsun solfÄngare till ca 32°C.
VÄr byggtrÄd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad KlÀtterapan

« Svar #2 skrivet: mars 14, 2018, 19:07:44:44 »
Det Àr som jag förstÄr det en fotometer dÀr reagensen Àr pÄ en sticka som rörs fram och tillbaka i vattenprovet ett visst antal sekunder och sedan stÀngs locket och fÀrgen avlÀses digitalt.

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2018, 07:51:19:19 »
Ja, hur lÀnge man rör runt, vattentemp och annat kan pÄverka resultatet.
Även Ă„ldern pĂ„ stickorna eller om de kontaminerats med fukt, vatten eller i vĂ€rsta fall klorerat vatten.

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frÄn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
VÀrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvÀrmepump + 14.4 m2 Texsun solfÄngare till ca 32°C.

Utloggad janlun71

• Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • Antal inlĂ€gg: 338
  • Total likes: 92
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 15, 2018, 12:59:24:24 »
Dessa mÀtare Àr precis som alla andra photometer mÀtare, skillnaden Àr att man har reagensen pÄ en sticka istÀllet för en tablett.

Man rör stickan med reagensen i testvattnet under en kontrollerad nedrÀkning av mÀtaren, stÀnger sedan locket och vattnet analyseras av photometern.

Har sjÀlv kört denna snart i 3 Är och Àr mycket nöjd med den. Har Àven 1 gÄng per Är jÀmfört den med badhusets proffsphotometrr för 30 000 kr och dom ligger mycket nÀra varann i testresultat, endast nÄgon tiondel skiljer de gÄnger vi testat sÄ jag Àr nöjd.

Hade Scuba mÀtaren förut och jag anser att Idip Àr betydligt stabilare i sina testvÀrden och dessutom lÀttare att jobba med.
Har en glasfiberpool frÄn Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvÀrmd med Shott 9kw PoolvÀrmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad KlÀtterapan

« Svar #5 skrivet: mars 15, 2018, 21:24:12:12 »
Tack. Det lÄter bra. Har en Scuba nu men den mÀter ju bara ett begrÀnsat antal parametrar. Saknar möjligheten att mÀta tex kalkhÄrdhet, brom och klorider vilket gör att en mÀtare som iDip som mÀter i princip vad som helst kÀnns tilltalande.

Utloggad KlÀtterapan

« Svar #6 skrivet: mars 16, 2018, 18:59:21:21 »
Janlun71, gÄr det att ha separata loggar i appen för pool med klor och spabad med brom?

Utloggad janlun71

• Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • Antal inlĂ€gg: 338
  • Total likes: 92
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 16, 2018, 23:39:28:28 »
Ja det Àr inga problem, du lÀgger bara till de anlÀggningar du vill kontrollera under din anvÀndare, sen loggas allt i datumordning.
Har en glasfiberpool frÄn Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvÀrmd med Shott 9kw PoolvÀrmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad KlÀtterapan

« Svar #8 skrivet: mars 20, 2018, 16:15:44:44 »
Tack Janlun71.
Rickard, har du nÄgon specifik du skulle rekommendera istÀllet? Jag Àr öppen för alternativ. Har en kompis som föreslÄr Taylor droptest men det Àr lite knepigt att fÄ dem till Sverige.

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 20, 2018, 16:58:16:16 »
Ja, det Àr ju denna typ av mÀtare jag tÀnker pÄ, men de blir ju dyra.
http://www.vattenbutiken.se/poolutrustning/testutrustning/autocheck-3i
Ett billigare alternativ, vet inte om det Àr bra dock, men principen Àr i alla fall sÀkrare.
http://poolcare.se/sv/colorq-pro-7

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme