Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvärda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan Hässleholm

Författare Ämne: Poolvärmepump eller koppla till fjärrvärme?  (läst 169 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrscaroline

Poolvärmepump eller koppla till fjärrvärme?
« skrivet: februari 02, 2018, 08:57:14:14 »
Försöker googla och söka på vad som blir bäst och billigast men lyckas inte hitta ngt vettigt.

9/10 verkar dock välja poolvärmepump.
Vilka för- och nackdelar finns det att använda sin fjärrvärmeväxlare?
Jag har räknat med dessa kostnader:
Värmeväxlare + styrning = ca 10 000 SEK
Inkoppling 15-20 000?

Vad finns det för för- och nackdelar med poolvärmepump?
Priser jag fått då är:
HeatForce Inverter plus75 - 25 520:- och By-pass 1 580:-
= 27 100 :- sen ingår montage i de 62000 SEK de tar för att installera hela poolen.

Vad hade ni valt och varför?

Utloggad Thorlan

SV: Poolvärmepump eller koppla till fjärrvärme?
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2018, 15:52:32:32 »
Jag har fjärrvärme tycker det funkar kanon.
Tror du kalkylera lite högt med installationen på värmeväxlaren. Jag betalade ca 1500 rördelarna..ca 1 timmes arbete. Har det monterat på sekundärsidan på fjärrvärmeväxlaren, styrt med en magnetventil och en Pahlen midi temp.

3x5m poolhuset i Norrköping byggd.
Pahlen bronspump
Pahlen sandfilter
Pahlen maxiflo värmeväxlare
Svetsad beige /grå mosaik liner
Rostfria in/utlopp

Utloggad poolarenspoolare

SV: Poolvärmepump eller koppla till fjärrvärme?
« Svar #2 skrivet: februari 05, 2018, 09:59:58:58 »
En uppenbar fördel är att slippa en brummande fläkt och en stor ful låda. Denna brukar i och för sig alla montera på sin baksida mot grannen ;-)

Det som ändå talar för luftpoolvärmepump är att den körs då det är som varmast ute = mest effektivt = troligare effektivare än värmeväxlaren (fast jag har ingen aning om hur betalningsmodellen för fjärrvärme funkar).

Sen kan det ju vara ganska knepigt att få fram slangar och ledning för tex tempgivare från poolen in till värmeväxlaren.

Själv har jag värmeväxlare till husets bergvärmepump. Kostnaden för mig blev nog ganska nära din kalkyl (styrenhet + värmeväxlare + sjukt dyr arbetstid). Jag är mycket nöjd med lösningen.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV-rening, MiniMaster Ph+Klor, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons för Pooltorget
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!