Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Spa i samband med inomhuspool  (lĂ€st 464 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Mor10

Spa i samband med inomhuspool
« skrivet: januari 30, 2018, 17:32:29:29 »
Jeg er ny her pÄ forumet, og har forsÞkt lese meg litt opp pÄ pool m.m.

Jeg har en befintlig(ursÀkta min svorska) inomhuspool pÄ ca 2,5mx5,5m med en middel dybde pÄ 1,5m.
I poolrummet er det gott om plats och i och med at jag har litt krÄnglig rygg, kunne jag tÀnka mig att installera en spa med massage i samband med poolen.
Det er inget avlopp i poolrummet og poolen er sÀnkt ned i gulvet pÄ undervÄning.

Tanken var Ă„ nyttja sig av sirkulasjonspumpen, filter och klorhalten som er i poolen. Vi har 32 grader C i poolen och Ăžnskar litt hĂžgre temp i Spa.
Det er lite underhÄll med poolen og det hadde varit bra med en felles mÄte Ä klora och justera PH.

Jag har sett för mig 2 lÞsningar:

1. Ha en spa med överlopp hvor man pumper vatten fra poolen opp i spa og lar vannet rinne tilbaks till poolen via en akvedukt-liknade sak. Om spa har en egen vÀrmare. kan man stÀnga till poolen och vÀrma vattnet nÄgra grader för man tar ett spabad.

2. Ha ett separat spa og pumpe vatten fra poolen upp i spa nÀr man Þnskar, och tömme vatten tilbaks i poolen via bottenplugg varje gÄng.

Er det nÄgon som har nÄn annan ide, eller kan hjÀlpa att spinna vidare pÄ disse ideer? SjÀlvklart bÀst om nÄgon har sett nÄgot liknande förut.

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: PiteĂ„
  • Antal inlĂ€gg: 4166
  • Total likes: 145
  • Kön: Man
  • Grundare och Ă€gare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
SV: Spa i samband med inomhuspool
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2018, 08:34:42:42 »
Hej.

Jag skulle nog inte vara sÄ bekymrad över klorering och sÄnt för ett spabad som stÄr inomhus.
Det behöver lite omsorg som mest 2 gÄnger/vecka, mindre ofta om du köper ett spa som kan ha spafrog eller liknande system.
UppvÀrmningskostnderna borde bli vÀldigt lÄga, men visst, lite mer pengar pÄ kem kommer det troligen att bli om du kör dem helt separat.
Nackdelen med dina tvÄ tÀnkbara lösningar Àr ju just att det inte gÄr ta ett bad oplanerat, att hÄlla pÄ och vÀrma vattnet med nÄgra grader tar ett antal timmar, sÄ det gÀller att ha bra framförhÄllning.
TÀnk dessutom pÄ att de lÄga klornivÄer som poolvattnet har snabbt kan innebÀra tillvÀxt av bakterier och alger i ett spa med temperatur strax under 40 grader.

Att fylla och tömma varje gÄng, och vÀrma pÄ nÄgra grader skulle vÀl i och för sig fungera, men dÄ talar vi ju om flera timmars förberedelsetid inför ett bad...
Skall du ha vattnet i badet med högre temp Àn i poolen mer Àn nÄgra timmar krÀvs dessutom att du klorerar det separat sÄ lÀnge du har vattnet kvar i spabadet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frÄn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
VÀrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvÀrmepump + 14.4 m2 Texsun solfÄngare till ca 32°C.
VÄr byggtrÄd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

« Svar #2 skrivet: februari 01, 2018, 09:01:54:54 »
BÄda systemen kan nog fungera, men det beror pÄ dina förutsÀttningar. Vi hade nÀr vi bodde i USA ett spa (jacuzzi) som matades pÄ samma vattensystem som vÄr pool (dock utomhus, fast i ett varmt klimat). DÀr byggde systemet pÄ att vattnet hela tiden flöt in i jacuzzin och dÀrifrÄn vidare till poolen. Vi stÀngde dock aldrig till poolen vid spabad utom hade en genomcirkulation, varför vattnet i jacuzzin höll sig rent pÄ enkelt vis - vattenvolymen blev dÄ hela stora poolvolymen. NÀr vi önskade slog vi pÄ extravÀrmen till jacuzzin och fick dÄ varmare dÀr och den vÀrme som "blev över" kom ju poolen tillgodo. Systemet byggde dock pÄ att vi hade stor vÀrmeeffekt vid behov - vi hade en naturgasdriven vÀrmare med en max. effekt pÄ nÀstan 120 kW.

Vi har nu en inomhuspool och vi har Àven ett hembyggt spa, som vi dock fÄtt en del problem med (dock inte vattentekniska, det handlar i stÀllet om mosaik som lossnar och om att vi inte fick till en riktigt skön form pÄ konstruktionen, en ombyggnad Àr pÄ gÄng dÀr) sÄ vi anvÀnder det inte sÄ ofta (poolen anvÀnds mycket mera). Det bygger pÄ samma principer fast till skillnad frÄn vÄr amerikanska pool sÄ tömmer vi spat mellan baden. I vÄrt fall mÄste vi pumpa vattnet för att tömma eftersom spat ligger lÀgre i huset Àn poolen och det senare gjorde att vi fick bygga en rÀtt komplicerad nivÄreglering för att hÄlla rÀtt vattennivÄ i spat. Vi har en kraftig vÀrmare som min man kom över begagnad frÄn nÄgon processindustri och som ger ca 30 kW pÄ max, varför uppvÀrmning till spatemp gÄr snabbt, sÀrskilt som man ju startar frÄn en pooltemperatur pÄ 29-30 grader. Men de flesta villasystem klarar inte en sÄ stor vÀrmare rent elektriskt - vi har 63 A huvudsÀkringar och har dessutom kopplat sÄ att poolvÀrmen inte kan kopplas in om spavÀrmaren Àr igÄng. Man kan sÀkert bygga nÄgot liknande med t.ex. en 9 kW vÀrmare som de flesta villor klarar att mata, men dÄ blir det som Rickard nÀmnde att vÀnta lite vid ett spabad - lite planering krÀvs, men flera timmar tar det ju inte om man t.ex. skall vÀrma 1500 l 10 grader sÄ gÄr det pÄ ca 2 timmar med 9 kW, men dÄ mÄste man ju stÀnga cirkulationen mot poolen under uppvÀrmningstiden.

Fördelen med system som dessa Àr att man fÄr mycket mindre kem att tÀnka pÄ och komma ihÄg. Man omsÀtter en stor vattenvolym, sÄ systemet blir mindre kÀnsligt. Eftersom vi har kem-automatik i poolen sÄ slipper vi helt sÄdana problem.

Utloggad igelkotten

« Svar #3 skrivet: februari 01, 2018, 21:26:16:16 »
Vad tror ni om att komplettera med en 500 liters ackumulatortank dÀr vatten kan förvaras mellan baden med 60° sÄ att vid badande i spat sÄ blandar du poolvatten med det 60° vatten? Helst skulle vattnet i tanken vara samma vatten som i poolen men jag vet inte hur ett klorbehandlat vatten klarar det och vilka tankar som klarar klorerat vatten.

Utloggad Mor10

« Svar #4 skrivet: februari 02, 2018, 02:45:25:25 »
@Rickard: FörstÄr vad du sier og det blir kanskje lÞsningen Ä ha det separat, men hadde et hÄp om Ä finne en gemensam lösning da jeg har tenkt Ä kjÞpe et automatisk klor/pH system :)
Spa-temperaturen vill raskt sjunka, da vi eventuelt öppnar för poolvatten igjen, sÄ er ikke sÄ redd for bakterievekst.

@Erica: Har du en byggtrÄd i poolforum jag kan hitta inspirasjon til Ä bygge sjÀlv?
Älskar Ă„ bygga og utfordringer, sĂ„ hade vore kul att se om jag tror jag klarar.
Vi har 80A (3x230V) sÀkringar, svÀrson er elektriker och vi skall klara Ä fÄ inn litt power :)

Kan jag stÀlla en frÄga litt utenom? Har lest en del av dine kommentarer, bland annat om avfuktare och ventilation. Vi har en god avfuktare (Dantherm CDP 45) som var monterat i huset fra för, men ventilationen er inte bra. Tror du att en slik FTX ville kunne fungera i poolrummet? https://ventilation-system.com/series/micra-150-e Jeg er klar över at det er et hÄrdt miljÞ i et poolrum, och jag tror ikke den vil leve like lenge som i en vanlig boyta, men den er ganske billig och har godt med ventilation. Jag har de smÄ Twinfresh ventilatorene i andra deler av huset och er godt nöjd.

@igelkotten: Det var en god tanke med ackumulatortank. Jag skall ha en Comfortzone EX50 i huset och har allerede en Panasonic 12kW Luft/Vatten, sÄ jag skulle kunne fÄ vÀrmat noen liter vatten ja. EX 50 vill vÀrme poolen, och med en ackumulatortank pÄ low model EX kan jag i tillÀgg vÀrme SPA och nÀr vi er klara till dusch, bör vattnet i tanken vÀre varmt igjen :)
Blir litt avanserat, men jag har blitt god pÄ röris-jobbar etter Ä ha bytt allt i garaget och ny kulvert ned till huset og inn i teknisk rum.

Tackar för alla svar :)

Utloggad igelkotten

« Svar #5 skrivet: februari 02, 2018, 20:03:45:45 »
Har spÄnat vidare pÄ mitt spÄr med en extern ackumaltortank eller anvÀnda husets varmvattentank. För att slippa tömma ackumulatortanken vid bad eller anvÀnda en massa fÀrskvattenspa borde det vara smidigare att sÀtta en vÀrmevÀxlare mellan tank och cirkulationsledningarna till spat sÄ att 500 liter varmt vatten snabbt kan vÀrma poolvattnet som pumpas in i spabadet. Det gÀller att vÀlja en vÀrmevÀxlare med hög verkningsgrad och effekt för att snabbt fÄ skön spatemperatur. Beroende pÄ hur stor tanken Àr i förhÄllande till hur stort spabadet Àr kan du stÀlla in temperaturen pÄ en temp sÄ att spabadet fÄr rÀtt temperatur. Det finns dÄ ingen risk med legionella eftersom vattnet i tanken aldrig kommer i kontakt med vattnet du badar i. Energiförbrukningen för att hÄlla en varmvatten tank varm Àr rÀtt lÄg om den Àr vÀl isolerad och du inte badar sÄ ofta alternativt om du kopplar pÄ det pÄ husets varmvattentank.

Med en automatisk klor/ph system borde systemet vara otroligt underhÄllsfritt om Àn lite mer avancerat att installera och konstruera. Men dÀri ligger halva nöjet tycker jag.

Utloggad Erica

« Svar #6 skrivet: februari 02, 2018, 21:37:22:22 »
Nej, nÄgon byggtrÄd pÄ vÄra anlÀggningar finns det inte. Vi byggde pool och poolrum innan det hÀr forumet ens fanns (tror jag, i vart fall kÀnde jag inte till det).

Vi har ett mindre ftx-aggregat av standardtyp (Ventex 300) som inte Ă€r speciellt för poolrum.utan för allmĂ€n ventilation. Vi har i sjĂ€lva verket tvĂ„ sĂ„dana, ett för poolrummet + duschrum, ett för huset i övrigt. Vi har aldrig haft nĂ„gra problem med att luften kommer just frĂ„n poolrummet. Allt vi behövt serva har varit att byta filter nĂ€r de blivit lite smutsiga.  Sedan hade vi ett annat problem mera av installationskaraktĂ€r - vi ledde ut kondensvattnet frĂ„n vĂ€rmevĂ€xlaren genom fasaden. Eftersom det kom frĂ„n poolrummet kunde det vid intensivt badande komma en hel del vatten. NĂ€r det sedan blev sĂ„ dĂ€r -10 grader ute sĂ„ frös utloppet och vi fick lite översvĂ€mning pĂ„ vinden. Isolering av ledningen och att vi lade en vĂ€rmekabel lĂ€ngs drĂ€neringsröret löste problemen.

80 A pÄ ett norskt 3x220 V system motsvarar effektmÀssigt ca 44 A pÄ ett svenskt system. En 30 kW vÀrmare drar just sÄ pass, fast sedan har ni vÀl en del annan last i huset ocksÄ. Men t.ex. 20 kW skulle kanske fungera.

Ackumulatortank var faktiskt ett system som vi övervÀgde ocksÄ men det föll pÄ tvÄ saker: vi har en spavolym pÄ nÀstan 1500 l, vilket skulle krÀva en stor ackumulatortank, och normala ackumulatortankar Àr ju för typ radiatorvatten, inte för klorhaltigt poolvatten.

Utloggad Mor10

« Svar #7 skrivet: februari 04, 2018, 00:47:37:37 »
@igelkotten: Tack för goda ideer O0
Kanskje ikke sÄ dumt med en vÀrmevÀxlare, sÄ man inte behöver mixa klorvatten inn i tanken.
MÄ da kanskje ha en separat kurs och pump för detta og en för sirkulasjon saman med poolen nÀr jag inte er i spa. Har en ny och en gammal cirkpump liggande och en vÀrmevÀxlare frÄn gamla oljebrÀnnaren. Skall kolla om jag kan bruka den.
Hadde varit en fördel att ha tanken i poolrummet, da det er över 32 C grader i rummet.
Hadde det vÊrt en ide med en enda stÞrre tank och shunta ut till bÄde pool, spa och vattenburet golvvÀrme?
Comfortzone fÄr en mycket liten slynga att jobba med pÄ sommaren, da bara poolen skall vÀrmas.
Tre spiraler i tanken, nederst för golvvÀrme, midten för poolen och toppen för hurtig vÀrmning av spa? Selva tanken för tappvÀrmevatten?

Har litt prosjekter pÄ gang i vinter, men skall forsÞka Ä rita opp en lÞsning etter hvert.

@Erica: Det er ett eget trÄg(heter det det pÄ svensk) som samlar upp vattnet, men jag tror ocksÄ det kan bli mycket vatten i vÀxlaren pÄ vintern. PÄ vÄr avfuktare gÄr det en kondensslang rett tillbaka i poolen.
Det er kanskje ikke like rent vann fra en FTX, sÄ mÄ kanskje lage en annan lÞsning.
Det er en utfordring at det inte er avlopp i poolrummet. Vid tömning av poolen mÄ vi bruke pump och vanndamsugare.
Jag satsar pÄ att köpa FTX'en fra Vents. DÄ kan jag installera sjÀlv och det behövs inga stora rör och kanaler i rummet.
Jag skal ocksÄ dra luften fra poolrummet inn til Comfortzone EX 50 i teknisk rum nÀr den kommer pÄ plats. Er litt skeptisk til poolluften inn i EX 50 men enligt Comfortzone skall den tÄla det.

Jag fÄr ta en vurdering pÄ hur ofta vi kommar att nyttja spa'et, om vi skal ha en kraftig vÀrmare eller en tanklösning som igelkotten foreslog.

Det kann ocksÄ bli en enklare lösning med et mindre massagebadekar pÄ badet innenfor poolrummet, men det blir en del jobb det ocksÄ da eksisterende badekar er innmurat tillsammans med ene vÀggen till dusch.
Ett spa hade varit den stora drömmen.

Tackar igjen för att ni delar tankar och vad ni har sjÀlva O0

Utloggad Mor10

« Svar #8 skrivet: februari 05, 2018, 01:59:22:22 »
Har lagt inn en trĂ„d pĂ„ Varmepumpsforum för att spinna litt vidare pĂ„ tankarna rundt tanken  ;D
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66370.msg703196#msg703196

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme