Tack för förslaget. Jo, det låter ju som ett mindre torg med 220 m2. Min hustru är rädd för torgkänslan... Själv jobbar jag mycket med bygghandlingar och har förmågan att visualisera lite bättre än min fru. Hoppas hon inte läser det här...

Ytan kommer att vara i vinkel, både långsida och kortsida av huset. Idag har vi precis som du föreslår. Trädäck på en del av långsidan där vi har ett spabad och soldäck med utgång direkt ifrån badrummet. Därefter har vi mörkgrå betongplattor med chifferstruktur 420x420 som fortsätter runt till kortsidan. Det var snyggt de första åren men sen började det att komma ogräs mellan plattorna och plattorna "sotar" pga överpigmentering ifrån fabrik. Jag trodde det skulle ge sig och blöda ut men det fortsätter trots att de legat i 7 år och dyr impregnering. Jag har bestämt att sätta yxan i alltihop, förutom spabadet som ska stå kvar på sin plats. Det är en yta i vinkeln som jag är lite skeptisk till, den kommer att upplevas som stor. Men Svennebanan ska ju såklart ha ett utekök

och det blir perfekt just där.
En annan anledning till att jag inte kan/vill ha nya betongplattor är att jag ska höja befintlig yta med ca 120-170mm. Då måste jag isf lägga ytterligare ett skift murblock runt terrassen, mer bärlager etc, etc.
Om det är någon som är intresserad av 420x420x40 plattor med chifferstruktur så är det bara att höra av sig. Har ca 80-90m2.