Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det går ju inte att svara utan att veta vad du har för husgrund? Källare?
Står i första. "Tegelvägg och platta på mark."
En bekant till mig har sin pool bara ett par dm från huset (källare i huset), men det är inte bra, otroligt bökigt att ta sig runt.Jag skulle säga minst 1 meter från huset.
Bra att någon hänger med. Nästa fråga är hur är marken beskaffad?Jag skulle inte gräva närmare än att marken ligger kvar. Har man bergkross på detta djup kan man gräva väldigt nära. Står huset på sand ska man nog hålla sig ett par meter bort.
Vad menar du med bökigt att ta sig runt? Varför vill man ta sig runt poolen? Tanken är att man går i och ur poolen på de två sidor som är helt öppna, en sida mot terrassen och en mot gräsmattan.
Du skall väl t.ex montera en poolsarg av något slag, det gör man som regel från sidan av poolen, svårt om den ligger kloss mot en vägg.Samma sak om du skall täcka på eller av poolen, de flesta täckningar kräver dels ett par dm (minst) utrymme utanför poolsargen, men även om du täcker med en enkel täckning med stroppar så måste du kunna gå runt poolen och stroppa fast den.Det bör vara minst en meter till vägg som jag ser det, men om du tänkt igenom precis hur du tänkt bygga, underhålla och täcka av och på poolen och det fungerar så behöver du ju inte bry dig om mina synpunkter.OM det dessutom är en kompromiss mellan "tillräckligt" utrymme att röra sig på, och att det skulle passa bäst i er utemiljö att ha den väldigt nära väggen så kan man ju vara beredd att det får vara lite krångligare att göra sånt som måste göras från tid till annan.