Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Algattack  (lĂ€st 469 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad sy7robc

Algattack
« skrivet: september 16, 2017, 12:13:02:02 »
Hej, slog av uppvÀrmningen för ca tre veckor sedan och har inte Àgnat poolen sÄ mkt uppmÀrksamhet sedan dess. Cirkulationen igÄng och "bubbelplast"-överdrag pÄ. Jag noterade för en dryg vecka sedan att det hade bildats mycket alger i poolen, vattnet var grönt och att klorpucken i brÀddavloppet tagit slut.

Om poolen: NergrÀvd 4*8*1,35, ca 43m³. Bor i Karlstad. HÄller klorhalt via Folkpool multiklorpuck. Temperatur i vattnet just nu 14°C.

NÀr jag noterade alger för en dryg vecka sedan hade jag lite dÄligt med aktionchock hemma, men jag spred det som var kvar i poolen och brÀddavloppet, nÄgra skopor, samt lade i tvÄ stycken klorpuckar i brÀddavloppet. Sedan drog en ny arbetsvecka igÄng och jag glömde bort poolen. IgÄr skulle jag göra en ny översyn och det var minst lika grönt som tidigare och bÄda klorpuckarna var förbrukade. Köpte Aktionchock och utförde en sk chockklorering med 200g/10m³ igÄr em. Tycker att de gÄnger jag fÄtt algpÄvÀxt under somrarna tidigare (börjat bli lite grönt i nÄgot hörn nÀr jag glömt att stoppa i en ny puck) sÄ brukar den gröna fÀrgen försvinna inom en timme redan. Nu ser jag ingen skillnad i vattnet efter ett dygn. Gjorde en vattenmÀtning med enkla teststickor och digital avlÀsare frÄn Folkpool och de visade vid mÀtning framför brÀddavloppet:
Cl 7,2
ph 6,8
alk 60
 resp lĂ€ngs en lĂ„ngsida:
Cl 5,6
ph 6,7
alk 42

SÄ det Àr ju höga klorvÀrden fortfarande och ph och alkalinitet Àr lÄgt. Vad bör jag göra - avvakta tills klorvÀrdet sjunker och se vad som hÀnder eller ska jag försöka fÄ upp ph direkt?

40-Ärskalas nÀsta helg och hade en fundering pÄ att skicka ner en mÄnadsförbrukning vÀrme i poolen för att fÄ den badbar, men i detta skick Àr det ju inte aktuellt. Bif en bild pÄ elendet.
mvh Robert

Utloggad TommyC

SV: Algattack
« Svar #1 skrivet: september 16, 2017, 12:26:29:29 »
Snygg fÀrg, prova poollampan pÄ kvÀllen!

HÄll halten fritt klor pÄ minst 10ppm och kör cirkulationen dygnet runt tills vattnet Àr klart. TillsÀtt mer chockklor nÀr klorhalten gÄr under 10ppm sÄ gÄr det fortare att fÄ vattnet klart. Har du fungerande manometer pÄ sandfiltret sÄ kan du hÄlla koll pÄ den och backspola nÀr trycket ökat ca 0,3 bar. Har du ingen fungerande manometer (dom brukar frysa sönder) sÄ fungerar det att kÀnna med handen vid ett inloppsmunstycke.

Sköter du kloreringen sÄ bör det kunna vara badbart inom en vecka. Slarvar du sÄ Àr det nog kört.

Badbart Àr en funktion av bl a vattentemperatur och alkoholhalt (i blodet). Vinterbadare undantagna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad sy7robc

« Svar #2 skrivet: september 16, 2017, 12:39:43:43 »
OK, det Àr ju en bit kvar till 10ppm, sÄ dÄ fÄr jag chocka vidare alltsÄ. KÀnns lite lurigt att berÀkna hur mycket man ska tillsÀtta, men jag fÄr vÀl prova fram lite halvförsiktigt, eller Àr det rimligt att köra pÄ en vanlig chockkloreringsdos igen? (150-200g/10m³)

Utloggad TommyC

« Svar #3 skrivet: september 16, 2017, 12:43:19:19 »
Jag skulle köra pÄ den vanliga chockdosen enligt det som stÄr pÄ burken, 150-200g/10m3 har det varit för de fabrikat som jag har anvÀnt.

Kloret har lite bÀttre effekt vid lÄgt pH som du har sÄ du kanske ska vÀnta lite med att höja pH.
http://www.pahlen.se/poolguiden/ph-klor/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

« Svar #4 skrivet: september 16, 2017, 16:16:36:36 »
Har du kÀnt pÄ plast eller metalytor i poolen ? Om de kÀnns ovanligt "hala" sÄ har du ett ganska massivt algangrepp som du definitivt behöver fÄ ordning pÄ före vinterstÀngningen, annars har du en massa extra jobb till vÄren. HÄll klorhalten hög tills du mÀrker att du knÀckt algerna. NÀr algerna dör blir de mera till ett vitt pulver. Sedan kan du rent mekaniskt behöva torka av angripna ytor med en svamp eller liknande för att fÄ det att slÀppa.

Jo det bör vÀl gÄ att fÄ poolen badbar till ditt 40-Ärskalas, det kan ju höja stÀmningen ett par snÀpp extra. Badbar temperaturmÀssigt Àr ju en definitionsfrÄga. 14 grader skulle vÀl avskrÀcka flertalet, men inte alla - jag kÀnner de som fÄtt knÀcka ishinnan pÄ poolen vid ett sÄdant tillfÀlle. Men fÄr du upp den till 23-24 sÄ kan nog mÄnga tÀnka sig att bada om de Àr i rÀtt feststÀmning - Àven de som annars föredrar 30 grader. SjÀlv blev jag islÀngd vid mitt 50-Ärskalas - men det hade jag ju liksom rÀknat med att det skulle hÀnda :) . Folk brukar ju vara sÄ hjÀlpsamma med sÄdant. Vi hade runt 31 grader den gÄngen sÄ det blev mycket badande frampÄ natten, höll vÀl pÄ till runt 3.-tiden.

NĂ€r jag sĂ„g trĂ„den lĂ€ste jag i hastigheten fel - tyckte det stod "Älgattack" och undrade vad i all vĂ€rlden som hade hĂ€nt... men det var bara jag som glömt glasögonen.

Kan nÀmna att Àven om du till kalaset skulle ha lite hög klorhalt fortfarande sÄ Àr det inte farligt att bada. Ligger man i vattnet vÀldigt lÀnge kan det kanske kÀnnas obehagligt i ögonen, men sÄ brukar man ju inte göra vid fester precis.

Utloggad Castrol

• I branschen
  • Expert
  • Antal inlĂ€gg: 252
  • Total likes: 16
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör pĂ„ nĂ€tet
« Svar #5 skrivet: september 16, 2017, 22:04:13:13 »
Snygg fÀrg, prova poollampan pÄ kvÀllen!

HÄll halten fritt klor pÄ minst 10ppm och kör cirkulationen dygnet runt tills vattnet Àr klart. TillsÀtt mer chockklor nÀr klorhalten gÄr under 10ppm sÄ gÄr det fortare att fÄ vattnet klart. Har du fungerande manometer pÄ sandfiltret sÄ kan du hÄlla koll pÄ den och backspola nÀr trycket ökat ca 0,3 bar. Har du ingen fungerande manometer (dom brukar frysa sönder) sÄ fungerar det att kÀnna med handen vid ett inloppsmunstycke.

Sköter du kloreringen sÄ bör det kunna vara badbart inom en vecka. Slarvar du sÄ Àr det nog kört.

Badbart Àr en funktion av bl a vattentemperatur och alkoholhalt (i blodet). Vinterbadare undantagna.

O0 O0 O0 O0 O0
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Erik N

• IT-Tekniker
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlĂ€gg: 2194
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 16, 2017, 22:46:24:24 »
Jag saknar info om Cyanursyra. Hur lÀnge har du haft vattnet i poolen? Du kan ha drabbats av klorblockering pga hög halt av cyanursyra.
/Erik
Thermopool 8x4, badmÄtt 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen pĂ„ skimmer.  VĂ€rmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 mÂł/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak frÄn Living Quality
Min byggtrÄd frÄn 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme