Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det, i en poolmiljö rimligt att man skulle kunna hamna mellan fas och nolla utan att vara jordad så att litenström letar sig den vägen med?Jag gissar på att en mindre kortslurning mellan primär- och sekundärsidan i en transformator (är väl i första hand belysning som är aktuell). Löser jordfelsbrytaren ut då?
Sannolikheten är 0,5% (en på tvåhundra installationer) vilket nog är mer än harrisburg så man kanske ska ha 3-4 som standard om det nu är så viktigt som alla hela tiden påstår
Ja räknar man med att jämföra med kraven på ett kärnkraftverk så lär du få köpa kanske någon miljon brytare och koppla dem i serie... detta sagt utan att ha räknat på det men en felandel på 0.5 % skulle inte accepteras inom några säkerhetsområden där stora konsekvenser vid en olycka föreligger (kärnkraftverk, inom flyget, militära system o.s.v.). Kravet inom flyget brukar vara högst en risk per en miljard flygtimmar för funktioner som kan ge katastrofala följder vid felfunktion.
Ja vid en kortslutning eller överledning mellan primär och sekundär lindning i belysningstransformatorn så kommer jordfelsbrytaren att lösa ut, om den nu inte är något fel på förstås. Dessutom är ju transformatorstommen ansluten till skyddsjord om allt är korrekt gjort.Ett fel i en elvärmare till en pool kommer också att lösa ut jordfelsbrytaren. Detta är ett ganska vanligt fel - elementen åldras och till sist går det ofta hål på dem. Jordfelsbrytaren kommer att lösa ut långt innan det går så långt att säkringen löser.Att koppla in sig mellan fas och nolla utan att vara jordad, inte så sannolikt men inte helt omöjligt heller. Ett barn som petar med två spikar i ett vägguttag är ju ett klassiskt exempel.
Vad menar du med transformatorstommen? Min Sigtuna-tillverkade transformator är helkapslad i plast och IP-klassad för överspolning. Exakt vad är det som är jordat på den?
Jag tror en rimlig slutsats av det testet är att 1. produkttillverkarna har mycket att göra fortfarande och 2 man bör byta jfb med några års mellanrum och testa dom ofta med testknappen. Då gör man det man kan med rimliga medel.
Det är ju sju år sedan denna undersökning gjordes och en hel del borde ha hänt redan. Finns det helt elektroniska brytare att köpa idag, dvs ingen mekanik? Jag uppfattar att gårdagens (?) brytare inte är det?