Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Bubblar i inloppen  (lĂ€st 542 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad VĂ„gen

Bubblar i inloppen
« skrivet: juli 13, 2017, 13:56:04:04 »
Jag ska inte ta över Poolforum med mina enklare frĂ„gor sĂ„ hĂ€r kommer den sista!  :)

Jag fÄr inte stopp pÄ bubblandet ur inloppen. Har gott om vatten i poolen och har backspolat sÄ allt Àr ok. Har nu pÄgÄtt i 4-5 dagar och det börjar bli irriterande.

Kan det vara sÄ att systemet suger in luft nÄgonstans? Hur kollar man det pÄ smartaste sÀtt?

<sol>

Utloggad Dimitris76

4x8x1.5m epoxyfÀrgad betongpool, Pooltak frÄn Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW vÀrmevÀxlare, Thermia bergvÀrme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad VĂ„gen

SV: Bubblar i inloppen
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2017, 16:00:45:45 »
Smart! Har nu gĂ„tt runt o testat alla ovanmarkkopplingar med plastfolie - utan napp. ÅterstĂ„r kopplingar för inloppen under altanen (pust o suck).
DĂ€remot hittade jag en koppling direkt till pumpen (slang som har utgĂ„ende vatten) som pĂ„ nĂ„got vis lĂ€cker lite. NĂ€r jag testade plastfolietricket sĂ„ sĂ„g jag inget som visade pĂ„ att det skulle suga in luft, utan som sagt kommer det ut lite vatten, med betoning pĂ„ lite. Det droppar inte men man blir lite blöt nĂ€r man kĂ€nner vid skarven.  <hmm>

Kan det vara lönt och börja krabba med detta eller ska man sikta in sig pÄ att dra upp lite trall?

Inloggad TommyC

« Svar #3 skrivet: juli 13, 2017, 16:39:53:53 »
PÄ utgÄende sidan av pumpen Àr det övertryck sÄ dÀr suger det inte luft. Har du koll pÄ locket över silkorgen i pumpen? DÀr Àr det ganska vanligt att det suger luft.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Inloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: PiteĂ„
  • Antal inlĂ€gg: 4072
  • Total likes: 137
  • Kön: Man
  • Grundare och Ă€gare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2017, 07:59:21:21 »
Har du en fas eller trefas cirkpump?
OM du har en trefas cirkpump sÄ kan den gÄ fel vÀg...
Vad som dÄ sker Àr att:
Den pumpar med ca 65% effekt (kan variera lite mellan olika fabrikat) trots att pumphjulet gÄr Ät fel hÄll.
MEN, för att pumphjulet gÄr Ät fel hÄll sÄ uppstÄr kavitation i pumpen, den gör att mikrobubblor av luft "sugs" ut frÄn vattnet i sig, och dessa luftbubblor följer sedan med flödet fram till inloppen dÀr de syns som tydliga smÄ luftbubblor.
Vi hade sÄ i ett par veckor nÀr vÄr pool var ny, det sÄg ut som att pumpen roterade Ät rÀtt hÄll, men nÀr jag till sist testade att stoppa in toppen av ett buntband av plast (Akta fingrarna sÄ de inte dras in i flÀkten) i flÀkten just nÀr jag stoppade cirkpumpen (just innan den stannat helt) sÄ sÄg jag att den roterade Ät fel hÄll.
Bubblorna försvann nĂ€r vi kastade om tvĂ„ faser pĂ„ elmotorn.  O0

OM det suger luft vid locket pÄ pumpen borde du kunna se det om du blandar ett sÄpvatten (10% sÄpa) och sprayar runt lockets tÀtning.
DÄ borde det bubbla invÀndigt i pumphuset.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frÄn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
VÀrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvÀrmepump + 14.4 m2 Texsun solfÄngare till ca 32°C.
VÄr byggtrÄd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad VĂ„gen

« Svar #5 skrivet: juli 14, 2017, 15:47:44:44 »
Tack för alla tips! Gjorde som TommyC sa, kollade lockat, och ta mej tusan om det inte var lite grusigt (?) pĂ„ tĂ€tringen! Efter att jag rengjort noga sĂ„ tog det ca 30 minuter sĂ„ upphörde bubblandet. Nu Ă€r det underbart tyst, stort tack!  O0

Inloggad TommyC

« Svar #6 skrivet: juli 14, 2017, 16:02:27:27 »
Skönt att det löste sig sĂ„ enkelt. Grattis!  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som hïżœller vad de lovar! 50 Ă„r av innovation och norrlĂ€ndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme