Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med Behncke QWT 100-40 värmeväxlare  (läst 942 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oltrix

Problem med Behncke QWT 100-40 värmeväxlare
« skrivet: juni 29, 2017, 13:41:06:06 »
Hej,

Har haft poolen tömd under ett års tid, fyllde den för några veckor sedan och naturligtvis var det en del saker som krånglade, bland annat cirkulationspumpen till värmeväxlaren, alltså värmesidan, inte poolvattensidan. Den är nu bytt och jag körde igång systemet i morse. Till värmeväxlaren är det mellan 60-75 grader, från kommer det mellan 45-55 grader. Poolen håller 20 grader, temp är inställt på 28 grader.
Problemet är att vattnet som kommer ut inte känns speciellt varmt.

Min fråga är kan en värmeväxlare gå sönder sådär? Det är ju uppenbarligen en skillnad mellan till och frånvattnet så något måste ju hända i växlaren men när jag körde den innan det långa uppehållet kändes det tydligt att det var varmvatten som kom ut i poolen, fast då, å andra sidan, låg vattnets grundtemp mellan 26-29 grader... Jag tycker mig även komma ihåg att värmeväxlaren brukade bli ganska varm att ta på, men jag kan ha fel där.

Tills vidare låter jag systemet gå och ser vad som händer, så det är mest en fundering just nu. Kan det till exempel vara så att det är en tröghet i uppvärmingen när man börjar på typ 20 grader och att växlaren har bättre verkningsgrad vid några grader högre temperatur?

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan