Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Coralpool  (lĂ€st 911 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad MrNobody

Coralpool
« skrivet: maj 28, 2017, 18:07:05:05 »
Hej!
Jag har bestÀllt en Coralpool frÄn HÀssleholms pool och spa och har nu lÀst spaltkilometer av text i detta forum och fÄtt en idé hur jag ska göra. DÄ jag ÀndÄ kÀnner en del osÀkerhet sÄ tÀnkte jag höra om ni har nÄgra kommentarer pÄ hur jag tÀnkt.
Efter urgrÀvning har jag lagt fiberduk och hÄller pÄ att lÀgga ner 15 cm drÀneringsgrus som jag ska packa med vibratorpadda.
5 cm markisolering (floormate)
(Ska det vara fiberduk hÀr?)
5 cm stenmjöl (packat med vibratorpadda)
Betongmatta

Tanken var att det skulle vara en bild hÀr. Jag begriper inte hur man lÀgger in bilder i detta forum. Har bifogat filen men fÄr inte in den i inlÀgget.

Hur gör jag för att förhindra ras? Är det nödvĂ€ndigt att förhindra? Gör det nĂ„got om det rasar in jord mot poolen?

Jag tar tacksamt emot tips, idéer och förslag för att göra detta sÄ bra som möjligt. <help>

Mvh, Stefan

Utloggad MrNobody

SV: Coralpool
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2017, 18:08:34:34 »
Bilden kom tydligen med i all fall!  O0

Utloggad Dada

« Svar #2 skrivet: maj 29, 2017, 10:49:07:07 »
Jordmassor Àr inget att ha mot poolvÀggen. Jag skulle köra med en billig variant och lÀgga tryckimpregnerat runt om. Som en stjÀrna.
Skruvat sen dÀr uppe med rostfria skruv. Mot liggande virke.
Pool Intex rörpool 488cm x 122 cm - 19 156 liter.
Pump Intex SF90220T - 4000 l/h

Utloggad Coolg8

« Svar #3 skrivet: maj 29, 2017, 11:34:47:47 »
Enligr manualen stÄr det följande:

"OBS! Fyll inte upp intill poolen med sand, singel eller annat löst material. Principiellt rekommenderar vi att
du fyller upp med ca 20 cm magerbetong."

Kan vÀl tillÀgga att jag gjorde sÄ med min coralpool som visserligen Àr oval med murade lÄngsidor, Det Àr för att om du tömmer ur vattnet sÄ ska inte poolen kollapsa för att vÀggarna rasar in.

Enkelt att göra, sand, cement och tombola. Bara att blanda inget vatten. Blir som blÄbetong i konsistens nÀr det har hÀrdat.

Utloggad MrNobody

« Svar #4 skrivet: maj 29, 2017, 12:56:52:52 »
Tack för svar!  O0
SÄ grunden Àr ok? Funderar pÄ att byta ut "floormate" isoleringen mot nÄgon annan slags isolering.

DÄ gör jag som det stÄr i manualen och fyller upp med mager betong ca 20cm.
Varför bör man inte fylla upp intill poolen med "sand, singel eller annat löst material"?  <hmm>
Jag hade tÀnkt att slippa ha nÄgot trÀ i marken om det gÄr, finns det nÄgot annat bra sÀtt att förhindra att lite jord rasar ner?

Utloggad Coolg8

« Svar #5 skrivet: maj 29, 2017, 13:49:11:11 »
Skulle sÀga att man fyller upp med torrbetong mellan poolvÀgg och mark hela vÀgen upp 20 cm brett. hÀr finns en besparing och förenkling att göra, om man lÀgger masonit mellan poolvÀggen och omkringliggande mark runt hela ppolen sÄ fÄr du en form att fylla i sÄ gÄr det inte Ät lika mycket torrbetong.

kolla pÄ nettopool
http://nettopool.se/2-opal-rund-montering.html

Utloggad MrNobody

« Svar #6 skrivet: maj 29, 2017, 14:42:50:50 »
FörstÄr inte riktigt hur detta gÄr ihop med det som stÄr i manualen om att "inte fylla upp intill poolen med "sand, singel eller annat löst material"?
Det blir visserligen inte löst material men ÀndÄ!?

Utloggad MrNobody

« Svar #7 skrivet: maj 29, 2017, 18:08:51:51 »
Ska köpa isolering imorgon och undrar vilken typ man ska köpa? Även denna frĂ„ga har avhandlats i flera trĂ„dar men utan ett ordentligt svar. Finns det ett svar pĂ„ vad som Ă€r bĂ€st?
Jag ska köra med stenmjöl ovanpÄ isoleringen, ska jag ÀndÄ köra med xps?

Utloggad Coolg8

« Svar #8 skrivet: maj 29, 2017, 18:27:24:24 »
Japp XPS med hög hÄllfasthet, annars kommer det att sjunka oavsett om du har stenmjöl eller inte. Ska se om jag har nÄgon bild pÄ kanten av min pool senare ikvÀll.

Utloggad MrNobody

« Svar #9 skrivet: juni 01, 2017, 14:53:43:43 »
Nu Àr det förhoppningsvis tillrÀckligt med makadam för drÀnering. Nu ska jag vibba detta och sedan pÄ med isolering, Finnfoam FL300 eller var det FI300, den borde vÀl funka?
Silvertejpa skarvarna, pÄ med stenmjöl som ocksÄ vibbas sedan blir det nÄgon slags matta pÄ det. Tips pÄ matta mottages tacksamt. Vi har letat efter betongmatta men det verkar endast sÀljas pÄ rulle om 50m.
NÀr man ska fylla upp med torrbetong mot poolen, ska det göras i takt med vattennivÄn nÀr man fyller poolen?
Jag ska skapa en riktig byggtrÄd senare dÀr det ska gÄ att följa installationen steg för steg!

Simma lugnt!

Svenska kvalitetspooler som hïżœller vad de lovar! 50 Ă„r av innovation och norrlĂ€ndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme