Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Problem med sandfilter  (lĂ€st 1065 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad MP1234

Problem med sandfilter
« skrivet: maj 22, 2017, 21:52:40:40 »
Vi köpte i höstas ett hus med inbyggd markpool. Eftersom det var oktober, sÄ anvÀnde vi inte poolen alls, utan bara tömde sandfiltret och pumpen pÄ vatten och tog in dem under vintern. Nu nÀr vi börjat rengöra den (den var vÀldigt smutsig eftersom den inte hade nÄgot skydd under vintern), sÄ upptÀckte vi ett problem med sandfiltret. I början fungerade det normalt, men under 2 dagar nu sÄ har de börjat komma vatten ur avloppsslangen nÀr vi kör vanlig filtrering. Vi fick till oss att man skulle köra Backwash och Rinse eftersom filtret antagligen Àr tÀppt dÄ, vilket vi gjorde flera gÄngen, men det har inte heller hjÀlpt. Det slutar spruta vatten ur avloppet en liten stund, men sedan börjar det igen. Idag började det Àven komma ett tjutande ljud ur sandfiltret, vilket Àr lite skrÀmmande. Har aldrig haft pool innan, sÄ har vÀldigt svÄrt för allt man ska göra, sÄ kan nÄgon hjÀlpa mig?

LÀste runt lite och funderar pÄ om centralventilen behöver rengöras? Hur gör man det isÄfall? Eller kan det vara att luft har kommit in i filtret?

Ber om ursÀkt för ett sÄ lÄngt inlÀgg, men hoppas verkligen att nÄgon kan hjÀlpa mig!

Inloggad TommyC

SV: Problem med sandfilter
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2017, 22:07:41:41 »
Inne i centralventilen sitter det en tryckplatta som tÀtar med en s k "spindelpackning" mot ventilens hus. Det gÄr att demontera centralventilen för inspektion och rengöring. Spindelpackningen behöver ibland bytas. Kan vara diverse orsaker till att det krÄnglar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MP1234

« Svar #2 skrivet: maj 22, 2017, 22:13:34:34 »
RÀcker det bara att jag stÀnger av pump och filter och skruva av centralventilen för att rengöra spindelpackningen? Eller krÀvs det att jag först drar ut slangarna som Àr insatta i sandfiltret innan jag skruvar av ventilen?

Inloggad TommyC

« Svar #3 skrivet: maj 22, 2017, 22:27:48:48 »
Du behöver inte dra ut slangarna men finns det inte ventiler som gÄr att stÀnga sÄ kommer det att forsa ut vatten nÀr man demonterar centralventilen. Saknas det ventiler sÄ fÄr man plugga in- och utlopp inne i poolen eller sÀnka vattennivÄn till under in- och utlopp före demontering.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MP1234

« Svar #4 skrivet: maj 22, 2017, 22:32:15:15 »
Okej, tack sĂ„ hemskt mycket för tipset! Ska testa det imorgon och hoppas att det inte Ă€r sĂ„ krĂ„ngligt  O0

Utloggad MP1234

« Svar #5 skrivet: maj 23, 2017, 19:43:45:45 »
Nu har jag rengjort spindelpackningen och den sÄg hel och fin ut. Men fortfarande sprutar det vatten ur avloppsslangen nÀr jag kör filtreringen. Det tjutande ljudet har lugnat ner sig en del, men verkar som att Ànnu mer vatten sprutar nu..
Vad skulle de annars kunna vara, nÄgon som har en aning eller som haft liknande problem??

Inloggad TommyC

« Svar #6 skrivet: maj 23, 2017, 19:48:07:07 »
Hmm, kanske för dĂ„lig spĂ€nst i fjĂ€dern som trycker plattan mot ventilhuset. Det kan vara bra att ta lite bilder pĂ„ sandfiltret och övrig utrustning och lĂ€gga in hĂ€r. DĂ„ Ă€r det större chans att nĂ„gon ser nĂ„got ovĂ€ntat som inte Ă€r som borde vara.  <hmm>

Utloggad MP1234

« Svar #7 skrivet: maj 24, 2017, 16:46:59:59 »
Nu har jag öppnat upp centralventilen igen och tagit kort. Tycker allt verkar som det ska, och inget verkar skadat.

Har en ny fundering. Är det möjligt att det Ă€r stopp i inloppsslangen och att det orsakat att vattnet dras tillbaka och gĂ„r ut genom avloppsslangen istĂ€llet? Jag testade att "skölja" inloppsslangen med vatten och det kom bara tillbaka ut, och inte igenom hela slangen. Verkar som att finns ett litet tryck ur sjĂ€lv inloppet nĂ€r jag kollar i poolen, men inte en tillrĂ€ckligt tryck fullt ut. Är detta möjligt? Hur skulle man isĂ„fall kunna Ă„tgĂ€rda detta?

Inloggad TommyC

« Svar #8 skrivet: maj 24, 2017, 20:22:00:00 »
Ja, dÄ har du nog lokaliserat felet. Om det Àr stopp mellan sandfiltrets utlopp och inloppen i poolen sÄ skulle det kunna göra att det lÀcker mellan tryckplattan och spindelpackningen och pressas ut vatten i avloppet.

Principskiss pÄ poolens cirkulationssystem hÀr: http://www.pahlen.se/poolguiden/installationsexempel/

Är det 50 mm PEM-slang till och frĂ„n poolen? NĂ„got frĂ€mmande föremĂ„l kan ha fastnat i slangen.

Utloggad MP1234

« Svar #9 skrivet: maj 24, 2017, 20:48:51:51 »
Jag antar att de som gjorde poolen anvÀnde en enklare variant. Den svarta slangen gÄr frÄn brÀddavloppet, och den blÄa gÄr Àr inloppsslangen.

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme