Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Som brukar så går söndagen i betydligt sparsammare energiåtgång om lördagen varit fysiskt krävande. Så också denna söndag även fast det svettades lite idag med. Hyrde ett släp med bur och körde till återbruket med skräp och med trädgrenar och stammar och rötter. Projektet inleddes ju med slakt av två träd och jag passade på att lasta allt på släp när jag ändå hade lastaren hemma. Den största roten vägde nog 100-150 kg så det var hjälpligt.Skyfflade lite grus som behövde omdisponeras men gav ganska snabbt upp. Där fanns inte mycket ork. Monterade första inloppet men när nästa skulle monteras så upptäckte jag att det var knas med gängorna på brons munstycket!!! Jag kör ju med Pahlens rostfria och då är inloppsmunstycket i gedigen brons och det kändes underligt att gängorna skulle vara fel. Men jag fick inte på det att gängas hela vägen. Testade att sätta det på de alternativa långa rören. Samma knas där. Förvisso är det konisk gängning... men.. det första röret gängades ju på hela vägen så inte ska det väl ta stop innan? Någon som vet eller känner till problemet? Får ringa imorgon annars.För den intresserade så valde jag att ta vinkelslip och avlägsna flänsen som finns på ingjutningsrören. Kändes bara dumt att ha kvar dem. Sen blev det lätt att få dem på plats. (Eller ja det första sattes på plats i alla fall. Det andra är bara förberett för.)Igår kväll gjorde jag förresten mycket fort och rätt slarvigt en liten platta (duk, singel, sand, marksten) för VP varav jag placerade VPn på den idag. Kommer nog bli bra. Bara plattorna får sätta sig lite.Idag avslutade jag dagen med att rulla ut pem slangen och fixerade den med lite sten och tänkte att den ska få plana ut sig lite.
Jag har för mig att man kan sabba "rostfrihen" om man ger sig på rostfria detaljer med vinkelslip? Funkar nog bra med rätt skiva förresten.
Ja det tycks du ha rätt i. Är nog ingen fara då vi nog pratar ganska lång tid innan rosten förstört röret, men hade jag gjort det igen hade jag nog tänkt en gång extra.
Det som händer är att man dels använder fel skiva (som kan ha kontamineringar i sig) och dels använder en tidigare använd skiva som är kontaminerad. Då får du en rostbar yta på det rostfria som rostar, men det går som regel att slipa/polera bort.
Kan du inte köpa en kort stump och skarva ihop? En koppling är ju billigare tänker jag.
Vill inte... kopplingar är ju alltid risk för läckage så undviker gärna dem. Är jag fånig?