Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du inte köpt din böjar ännu så är det väl lika bra att ta 45:or. Du kan även ha det mellan cirkualtionspumpen och sandfilter istället för den 90:a du har tänkt där nu.Dubbelkolla så att du inte drar fel in i 6-vägsventilen. Har för mig att det är tvärtom mot hur du ritat inlopp - utlopp på den ventil som kommer med Pahlén.Tänk även på att bottentömningen på sandfiltret skall vara i rätt riktning, annars jobbigt att snurra med 150kg sand plus vatten i till hösten. Vad gäller bottentömningen kan det ev. vara av värde att koppla på en ventil och förbereda för att kunna klämma dit en slang, annars kan det bli blött när man tömmer filtret (i de fall du kallställer maskinrummet på vintern)
Jag fortsätter att tänka högt nu, och så får den som vill komma med sina tankar. Just nu funderar jag på om jag ska sänka utrustningen. Golvet består av betongplatta, isolering, spånskiva, plastmatta. Kanske kan det vara en bra idé att ta bort isoleringen och golvet så att utrustningen står mer eller mindre direkt på betongplattan ( alltså bara ta bort från den delen av bodens golv där utrustningen står ). På så sätt får jag en naturlig " balja ". Sedan klär jag baljan eller kanterna på baljan med plastmatta eller liknande. Dessutom kommer jag närmare vattenytan. Och så gör jag också ett hål i väggen där vattnet kan ledas ut. Kan detta vara en bra idé tro?
Jag byggde ett kar i lecablock, putsade och sen målade jag insidan med gummifärg så det blev tätt.Du skulle annars kunna ta tex formplyfa som är vattensäkert och täta hörnen med mjuk fog, eller använda andra passande material. För att kunna ta emot den vattenmängd som pumpen producerar så behöver du har tillgång till ett 110mm avloppsrör eller något som kan hantera samma mängd vatten per minut.Tänk bara på vad du vill skydda mot, värsta scenario eller lite läckage.http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11864.msg89488#msg89488