Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det där med bygglov är en historia som jag kan delge dig när du kommer förbi för att kika på min pool/tak/altan... Makalöst kan jag säga... Jag har höjt min mark runt poolen för att på så sätt slippa söka bygglov för poolen.. Större chans att få marklov (höja mark) än bygglov. När jag pratat med kommunen var reglerna: pool som sticker upp mer än 0,5 m = bygglov. Altan som sticker upp mer än 1 m = bygglov. Eftersom min pool sticker upp 1 m så skulle jag behöva bygglov för pool men inte för altanen (som går runt poolen). Om detta hade jag en diskussion med kommunen ungefär 10 ggr.. Resultatet blev att söka marklov för att höja marken 50 cm, då hamnar poolen 50 cm ovan mark vilket innebär att jag klarar bygglovskravet. På alla handlingar jag skickat in till kommunen har jag ritat med pooltak, dessutom har jag berättat om min konstruktion. Inte hört någon från kommunen som ifrågasatt och velat ha bygglov för taket. Men, om rätt ska vara rätt så kanske jag skulle behöva bygglov. Du å andra sidan klarar ju höjden (om poolen blir helt nedgrävd) så det ska inte vara några problem med ett tak på 1 m.
Jag antar att det är för backspolningen av filtret eller tömma rör, vp mm vid vinterstägning
Måste man ha det så? Eller finns det annat alternativ?
3 alternativ:Spola direkt till avloppSpola direkt till dagvattensystemetDra ut en slang och vattna gräsmattanJag tror att spola till avloppet är det sämsta alternativet. Avloppsverken vill inte ha det vattnet.Vi spolar ut det i dagvattnet. Backspolning är så lite så det kan man gott vattna med. Om man ska tömma pool så är det nog bäst att dra slang till dagvattenbrunn.Det är alltså hanterbart även om du inte tänkt på det ...