Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Mini-byggblogg: Billig motorstyrning med mobilapp  (lĂ€st 1780 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad butthead

Detta blir bara en mini-byggtrĂ„d. Men det kanske Ă€r sĂ„ att det Ă€r fler som Ă€r intresserade av att fĂ„ till en motorstyrd ventil till "humant" pris. En motorventil i plast med sensorer kostar över tiotusen pĂ„ flera stĂ€llen jag kollat. Letade upp en pĂ„ Aliexpress som jag nu fĂ„tt hem och installerat som Ă€r i mĂ€ssing och kĂ€nns riktigt, riktigt robust. Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r den bara inkopplad med vatten, sĂ„ jag fĂ„r styra manuellt med ett vred tills elektroniken Ă€r klar. Motorventilen kostade 1476kr inklusive frakt. Jag valde en 2" gĂ€nga, för att komma upp tillrĂ€ckligt i kulöppningen sĂ„ att flödet inte stryps. Reducering frĂ„n 2" till 1 1/2" och slanganslutning gick pĂ„ 445kr inkl. frakt frĂ„n dammbutiken.

IstÀllet för att ha 230VAC anslutning sÄ kommer denna gÄ pÄ batteri som kommer att hÄlla lÄngt över hela sÀsongen. TvÄ sensorer och en solcell Àr kopplade till en liten mikrokontroller (Arduino) som i sin tur har en WiFi modul som kopplar upp till WiFi och visar temperaturer till en mobilapp. I appen kommer man inledningsvis fÄ avgöra sjÀlv nÀr ventilen ska öppna och stÀnga med hjÀlp av temperaturerna och vÀrdet frÄn en liten solcell som fÄr representera hur mycket solen lyser. Appen heter "Blynk", vilket Àr ett lÀtt sÀtt att fÄ till styrning via mobilen utan att kunna nÄgot som helst om mobilappprogrammering.

Batteriet kommer vara 12V 4,5Ah och kostar bara 149kr pÄ Biltema. Eftersom ventilen vill ha 24VDC sÄ har jag köpt en liten "step-up" converter pÄ Aliexpress för 20kr. Allt byggs in i en tÀt liten plastlÄda frÄn Aliexpress för 20kr.

Ovan: Motorventil frÄn Aliexpress

Ovan: HeltÀt lÄda och omvandlare frÄn 12V till 24V. OcksÄ frÄn Aliexpress.
« Senast Ă€ndrad: september 04, 2016, 20:31:56:56 av butthead »
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfÄngare med ventil frÄn Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad solhaga

SV: Mini-byggblogg: Billig motorstyrning med mobilapp
« Svar #1 skrivet: september 05, 2016, 19:57:41:41 »
Inspirerande  O0.

Har inte kommit till inkoppling av pump mm i mitt poolbygge, sÄ ursÀkta en dum frÄga: Vad Àr det du styr?

Utloggad j-t

« Svar #2 skrivet: september 06, 2016, 16:37:45:45 »
Har du en lÀnk till ventilen?

Utloggad butthead

« Svar #3 skrivet: september 07, 2016, 18:36:36:36 »
Inspirerande  O0.

Har inte kommit till inkoppling av pump mm i mitt poolbygge, sÄ ursÀkta en dum frÄga: Vad Àr det du styr?

Flödet till solfÄngare.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfÄngare med ventil frÄn Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad butthead

« Svar #4 skrivet: september 07, 2016, 18:43:10:10 »
Har du en lÀnk till ventilen?

HĂ€r kommer den. Denna Ă€r bara "digital"  alltsĂ„ man kan inte stĂ€lla 50/50 t.ex. Dessa har de ocksĂ„. Behöver jag detta sĂ„ löser jag det med timing.

http://s.aliexpress.com/3eU3IVbq

Utloggad solhaga

« Svar #5 skrivet: september 07, 2016, 20:27:14:14 »
Flödet till solfÄngare.
Ja, nu nÀr jag lÀser din förstapost sÄ borde jag ha förstÄtt det.

Utloggad MTQ

• Expert
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlĂ€gg: 153
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 09, 2016, 22:33:43:43 »
Roligt bygge, lycka till!

Följer med spÀnning...

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat sÄ hÀr lÄngt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lÄgdel
- VĂ€rmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmtrÀning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
ByggtrÄd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad butthead

« Svar #7 skrivet: april 22, 2017, 19:41:43:43 »
Nu efter ett lÄngt vinteruppehÄll fortsÀtter jag med projektet. Elektroniken Àr nu helt klar och kopplar upp sig mot mobilappen via WiFi och kan styra ventilen nÀr jag vÀrmer eller kyler temperaursensorerna. Den drar 30”A i idle och vaknar var 15:e minut, sÄ ett 12V batteri kommer rÀcka hela sommaren. Jag ville slippa koppla in ytterligare en 230V kontakt, dÀrav valet med batteri. NÀsta steg blir att köpa kabel sÄ det rÀcker hela vÀgen upp pÄ taket, samt att fÄ upp solfÄngaren pÄ taket, som lutar alldeles för mycket för att utmana min höjdrÀdsla.

« Senast Ă€ndrad: april 22, 2017, 19:51:18:18 av butthead »

Utloggad butthead

« Svar #8 skrivet: juni 04, 2017, 10:05:27:27 »
DÄ var det helt klart. En tempgivare ligger i skimmern och den andra sitter pÄ solpanelen. Elektroniken sitter i en tÀt lÄda och batteriet enklare förankrat m.h.a. vinkeljÀrn. Med appen styrs ventilen automatiskt om man inte vÀljer "manual" och sedan vÀljer "solar" eller "bypass".

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme