CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nybliven poolägare med 1000 frågor...  (läst 2129 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aqua11

Nybliven poolägare med 1000 frågor...
« skrivet: augusti 03, 2016, 22:04:10:10 »
Vi har blivit med pool lite hastigt och lustigt då vi flyttat.
Vi har lyckats köra igång systemet och lärt oss hur man backspolar etc.
Klorerat och justerat PH har vi gjort så det är OK.
Den förre ägaren bytte liner tidigt i våras men körde inte ingång den då.
Så det är en del skit (döda alger antar jag) som lagt sig på botten och som gör vattnet lite grumligt när man rör om.

Så till problemet. Har försökt använda den där pooldammsugaren men det är lögn i helvete att inte få luft i slangen. Så jag har inte lyckats dammsuga botten ännu.
Om man inte vill trilskas med slangen, vad rekommenderar ni istället? Har kollat på poolrobot men dom är ju oskäligt dyra. Finns det något annat alternativ?

Nästa fråga. När man kör igång pumpen så tuggar den luft ett tag innan den börjar suga vatten. Finns det något sätt att undvika luft i systemet?

Sista frågan, hur lägger man till en profilbild? ::)

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Nybliven poolägare med 1000 frågor...
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2016, 23:09:00:00 »
Skiten skall du suga upp, en bra robot kan du få för ca 5000 kr , väl värt pengarna !
Annars skall du kunna använda slangen , du trycker ner hela slangen i poolen så den fylls med vatten sen drar du upp änden med locket/anslutningen mot skimmer , då funkar det !

När du stänger pumpen skall inte vattnet försvinna om det är tät... när du startat pumpen första gången däremot skall dy fylla vatten först under locket , det är inte bra att den gått torrt !

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nybliven poolägare med 1000 frågor...
« Svar #2 skrivet: augusti 04, 2016, 01:04:22:22 »
Jag brukar fylla slangen genom att först sätta ihop den med dammsugarmunstycke och slang, den delen ner i vattnet. Sedan håller jag slangen framför ett av utblåsen så att den fylls med vatten. Sedan håller man för hålet med handflatan medan man går till bräddavloppet och sedan stoppar jag ner den i vattnet igen så att den fylls innan jag sätter den i bräddavloppet. Suger minimalt med luft, och sedan är det bara att suga upp skiten.

Att den står och jobbar först varje gång du startar den tyder på läckage på sugsidan. Kan vara kopplingar, ev. ventiler eller locket på pumpen. Läste nyligen om någon som hade en knappt synbar spricka i det locket som gjorde att de hade liknande fenomen som du beskriver. Försök lokalisera läckan så löser sig det problemet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nybliven poolägare med 1000 frågor...
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2016, 08:47:17:17 »
Luftproblemi cirkulationspumpen skall bara inträffa vid uppstart på våren, när systemet väl är fyllt skall det inte kunna komma in luft, om det som Erik skriver, inte läcker in vid lock eller kopplingar.
Du kanske även har för lite vatten i poolen, då kan luft sugas in via utloppet (skimmern).
Nivån skall vara så hög att ytvattnet precis går fritt i ovankant av skimmern.

OM "dammsugarlocket" som sätts i skimmern är trasigt, eller tätningen nedåt dålig kan det även bli dålig funktion på dammsugarn.
På senare tid har jag därför börjat ta bort grovsilen i vår skimmer helt och stoppa dammsugarslangen direkt i hålet i botten av skimmern (kan göras om man bara har småskräp i poolen), det ger märkbart bättre sugeffekt för oss i alla fall.
Nackdelen är att jag får rengöra silen i cirkpumpen en eller ett par gånger under säsongen istället, vilket inte behövdes tidigare.

Jag sätter på slangen på dammsugaren, släpper ned detta i vattnet, sedan trycker jag ned slangen från dammsugarsidan och vidare så att all luft evakueras genom slangöppningen i andra ändan, när hela slangen är under vatten/vattenfylld så för jag in den genom skimmeröppningen och ned i hålet för dammsugaren.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolshark

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nybliven poolägare med 1000 frågor...
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2016, 01:05:24:24 »
Har lurat lite på hur dammsugaren skall fungera. Frågade leverantören när jag ringde angående en annan sak om det inte borde varit en o-ring i botten av plattan. Men han svarade angående locket till skimmern förstod jag efter vi lagt på. Att stoppa slangen direkt under silen verkar smart och okomplicerat. Skall testas imorgon  O0

Utloggad Aqua11

SV: Nybliven poolägare med 1000 frågor...
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2016, 19:57:11:11 »
 Har mixtrat lite med renslocket till pumpen. Torkat rent ordentligt, lagt lite vaselin på. Nu tar det ca 3 minuter innan trycket är upp och det går som det ska. Så klara framsteg  O0
Min installation är 9 år gammal. O-ringen i locket känns minst sagt torr och hård. Verkar inte kunna komprimeras något alls.
Det står Pahlen på varenda pryl. Någon sim vet om man kan beställa en reservdel som denna O-ring?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag