Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1) Jag vill ha en pool i mosaik, men får 2 olika besked om detta nere i Skåne. Det ena är "klart du skall använda mosaik, inga problem" och det andra lägret säger "Helt förkasstligt, du får göra om varenda vår". Dessutom har vi på gatan 2 mosaikpooler. Den ena har det inte varit några problem med och den andra har man mycket riktigt fått göra om. Vad är det som gör att mosaiken släpper? Är det bara så eller är det dåligt hantverk/material? Alla problem har en lösning. Förslag?
Eftersom jag skall ha en murad trappa (helst en sluttning ala happy-pool systemet), del med spa och en avsatts så känns en liner besvärlig, men vem vet. Ex-linern som jag sett om, finns den i flera färger?
2) Leca eller cementsten? Min svärfar är van att bygga i cementsten. Han vill minnas att man alldrig bygger väggar i källare och cisterner längre än 6m utan innervägg (alternativt stöd från utsidan) p.g.a jordtrycket. Förvisso har man vatten som mottryck, men man vill kanske tömma poolen någon gång. Han är inne på cementsten. Den är tyngre och långsammare att lägga, men arbetstiden/kostnaden är ingen variabel denna gången. Kommentarer?
3) Vilken uppbyggnad skall man ha på bottenplattan? Isolering? Idag har jag anbud på en modifierad husgrund som är 100mm grus, 100mm cellplast och 100mm platta som är armerad.
4) Hur får man det vattentätt? Vattentät betong i plattan? Putsas med vattentätt material?
5) Några bra rekommendationer på poolbyggare i Skåne trakten för självbyggare där man kan köpa material och få råd. Jag var ute hos poolteknik.nu, men de verkar ha laggt ner.
HejJag kan starkt rekommendera Ahlman Poolcenter i Bjärred, det va dom som byggde vår pool(gjuten m mosaik). Shit pomfritt vad frågvis jag var/är*L*....förbannat bra människor att ha att göra med.Mvh Per