VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Installera Pahlen 6kw elvärmare  (läst 3390 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanPehrs

Installera Pahlen 6kw elvärmare
« skrivet: juni 16, 2016, 12:59:12:12 »
Hej

Någon som installerat en sådan? Har några frågor?

Vilken kvadrat på trefaskabeln behövs?
Något mer jag behöver än elpatronen, reläbox (för att hantera kraften som blir när den slå på), jordfelsbrytare?

/Daniel


Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Installera Pahlen 6kw elvärmare
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2016, 13:25:51:51 »
Du kanske får svar , men jag brukar säga så här... om man behöver fråga om el-inkoppling särskilt när det gäller höga laster och 3-fas... då skall man inte göra det själv utan anlita en elektriker , vilket faktiskt också är ett lagkrav... ta inga risker med liv o hälsa för att spara några kronor

Utloggad DanPehrs

SV: Installera Pahlen 6kw elvärmare
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2016, 13:33:12:12 »
Hej

Har en elektriker som ska göra det men jag tänkte vara lite förutseende och kolla så vi tänker på allt.

Med vänlig hälsning,
Danne

Utloggad nyburjare

SV: Installera Pahlen 6kw elvärmare
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2016, 13:43:26:26 »
OK, tror dock inte du behöver fundera så mkt då O0 är det en utbildad elektriker får du vad som förväntas, krävs o vad du betalar för , bättre att låta hen ta allt ansvar .

Utloggad TommyC

SV: Installera Pahlen 6kw elvärmare
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2016, 14:35:35:35 »
I manualen för värmaren finns beskrivet hur den ska installeras. Det behövs bl a kontaktor, pressostat/flödesvakt och termostat. Jag gissar att 3 x 16 A tröga säkringsbrytare och 2,5 mm2 kabel blir bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad DanPehrs

SV: Installera Pahlen 6kw elvärmare
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2016, 13:41:03:03 »
Hej Tommy

Det står att det finns termostat, flödesvakt och överhettningsskydd inbyggt.
https://pool-fritid.se/elvarmare-/157-elvarmare-6-kw-pool.html

Jag har köpt till en sådan kontaktor/reläbox:
https://pool-fritid.se/reservdelar-badtunna/152-reläbox-elvärmare.html

Sen i manualen står det att brytae och motorskydd. Antar att motorskyddet är den reläboxen jag köpt? Men behöver man ha en säkerhetsbrytare?

/Danne




I manualen för värmaren finns beskrivet hur den ska installeras. Det behövs bl a kontaktor, pressostat/flödesvakt och termostat. Jag gissar att 3 x 16 A tröga säkringsbrytare och 2,5 mm2 kabel blir bra.

Utloggad nyburjare

SV: Installera Pahlen 6kw elvärmare
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2016, 16:57:52:52 »
Hej Tommy

Det står att det finns termostat, flödesvakt och överhettningsskydd inbyggt.
https://pool-fritid.se/elvarmare-/157-elvarmare-6-kw-pool.html

Jag har köpt till en sådan kontaktor/reläbox:
https://pool-fritid.se/reservdelar-badtunna/152-reläbox-elvärmare.html

Sen i manualen står det att brytae och motorskydd. Antar att motorskyddet är den reläboxen jag köpt? Men behöver man ha en säkerhetsbrytare?

/Danne

Ursäkta att jag bryter in  :) :) har ju dock elutbildning dock utan cert, men en reläbox är just vad det heter ett relä som slår till matningen till värmaren, kan styras via tryckknapp eller även i bland via mikrobrytare och 12 eller 24 v slinga , oftast inbyggd trafo.

Motorskydd är också precis som namnet anger ett skydd för överbelastning om du har en induktiv last dvs en motor, detta har du inte på el elpatron .( vad jag vet )

Däremot skall man ju ha både avsäkrat och jordfelsbrytare.

Huvudbrytare eller säkerhetsbrytare är på många industrier ett lagkrav, vad som gäller hemma vet jag inte men det är klart det är bra att kunna slå i från allt om det skulle behövas !
Detta kan en elektriker  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan