CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckande ventil  (läst 3978 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

Läckande ventil
« skrivet: juni 12, 2016, 19:08:42:42 »
Sedan igår håller jag på fylla min pool. Nu på eftermiddag kom först vattennivån över inloppen så jag gick ner och startade pumpen.

Jag har gjört själv omfattande modifikationer och ändringar i rören så en viss oro fanns vid starten.

Så... det läckte bara på ett ställe och det var från en gammal ventil som jag har inte rört alls... :(

Och det rinner inte från skruvmuffarna heller utan det droppar ganska hastigt från ventilens handtag!!! <hmm>

Jag skall ladda upp en kort video. Har ni sett ett sånt ventilfel tidiage. Kan man reparera det eller måste man byta hella ventilen?

Jag har googlat fast kan inte hitta den här gamla typen till salu någonstans. Den heter Scorion Durapipe DN16...

/Dimi

Edit: Videoarkivet är för stor - jag postar kort istället.



4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Läckande ventil
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2016, 21:10:18:18 »
Troligen en O-ring som ska täta runt axeln. Eventuellt rättar det till sig när temperaturen stiger annars behövs ny O-ring.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Läckande ventil
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2016, 21:36:43:43 »
Tyvärr rinner det ganska mycket. 4-5 droppar/sekund!

Om jag fyller poolen hela vägen upp till bredavloppet om värme inte fixar det då måste jag kasta ca.35 kubikmeter fräskt vatten för att byta ventilen.

Så fyller inte mer och byter ut till en ny ventil på en gång. Jag har beställt en sån:
http://www.poolklor.com/tvavags-kulventil-lim-50mm-p-54.html?osCsid=494ab35e177d3e8cb29e31ec0b1a391a

Hoppas att det går att skruva ventilens hus direkt mellan de gamla flanserna och slippar kappa-limma rör...

En annan anledning att jag har noll tollernas för läckage är att min reningverk ligger under poolytan på huskällaren.
Och det är bara denna ventil som skilljer huset och vattenvolymen som ligger över inloppet!  :D

/Dimi


« Senast ändrad: juni 12, 2016, 21:46:19:19 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Läckande ventil
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2016, 21:48:24:24 »
annars behövs ny O-ring.

Kan man byta bara O-ring på en sån ventil? Hur demonterar man isär den? Finns det instruktioner någonstans?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: Läckande ventil
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2016, 21:59:57:57 »
Du behöver ju inte tappa ur mer än till under lägsta in-/ut-loppet. Beroende på fabrikat så finns det oftast vinterpluggar som man kan skruva i in-/ut-lopp så behöver man inte ens sänka vattennivån för att meka med rörsystemet. Hur man byter o-ring beror på fabrikat. Du ser nog hur det ser ut när du får loss ventilen. Ibland lossas ventilkäglan åt ena hållet och resten av innanmätet blir åtkomligt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Läckande ventil
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2016, 22:16:03:03 »
Jag skall försöka att göra en "rebuild" och återanvänta den gamla ventilen då. O-ringar har jag massor på olika storlekar.
Tyvärr har jag inga vinterpluggar men ett par korkar från vinflaskor kanske funkar lika bra.

35m^3 är bara ner till inloppets nivå...

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckande ventil
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2016, 23:27:28:28 »
Hur stor pool har du egentligen? Hos mig är en dm ca 2,5 m3.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Dimitris76

SV: Läckande ventil
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2016, 01:29:05:05 »
4x8x1.8m med två st. inlopp ca. 1m under vattenlinje.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckande ventil
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2016, 08:12:50:50 »
Aha, de sitter så långt ner. Då förstår jag.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Dimitris76

SV: Läckande ventil
« Svar #9 skrivet: juni 18, 2016, 00:06:38:38 »
Ok jag var bortrest i fem dagar. Under tiden arbetade pumpen på timer ca. 6timmar/dag. Poolen är fortfarande halvfylld - ca. 10cm över inloppen - och det fanns lite vatten på golvet under den läckande ventilen fast... den läcker inte längre!   :D

Jag menar både ventilkroppen och kringliggande rör ser ut och känns bone dry! Och har inte startat poolvärme heller...

Hur är det möjligt en såpass stor läckage att sluta av sig svälv?  ???

Nu är pumpen i konstant drift i alla fall och skall observera ventilen till imorgon. Är det fortfarande torrt då kan man anse problemet som åtgärdat. Eller?  <hmm>

/Dimi



 

« Senast ändrad: juni 18, 2016, 00:40:27:27 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag