Liten updatering, mest för min egen dokumentations skull.
Spacklade trappa, behöver dock några vändor till:

På med lite plåtar:

Kom på att vattnet rinner in där det är en skarv i pooltaksrälsen; allt vatten från rälsen kommer ner där.
Plåt och list samt en foambit:

Ser nu att listen skall vara 30 mm från hörnet, men det är ju lätt fixat.
Efter lite överväganden och diskussioner har på forumet så kommer jag:
- att inte borra några dräneringshål
Vid läcka eller kondens räcker den dränering som finns i den inte helt täta skarven mellan vägg och golv. Vatten mellan vägg och liner har ju också vattentrycket i själva poolen som mottryck, jag finner det osannolikt att ett dräneringshål ett antal meter bort skulle göra någon nytta.
- använda den ursprungliga foamen
Vid läcka eller kondens så skulle en nålfiltsmatta bli tung och kanske sagga eller rentav brista.
Foamen trycks ej heller ihop så mycket, pröva med att ställa en 15 kg tyngd på en kvadratdecimeter av foamen.
- använda den 2 mm tjocka nålfiltsmattan som levererades från Tjälldén.
Även om mattans struktur kan kännas igenom vinylen, så skulle en tjockare matta kännas "svampig" och linern antagligen slitas mer då den hela tiden tänjs ut när man går på den.
Man kan ju också fundera på hur ett riktigt mosaikkakel hade känts; det är ju det som mönstret försöker efterlikna.
Givetvis kan man vända och vrida på ovanstående argument och jag förstår också ödmjukt att jag inte har rätt. Notera dock att valen inte innebar några avsteg från leverantörens rekommendationer. Så det är samtidigt lite fegt.