Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Betongpool med sprickor - lagning  (lĂ€st 1065 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad jonasaberg

Betongpool med sprickor - lagning
« skrivet: maj 24, 2016, 17:49:14:14 »
Jag har en 50tals betongpool som verkar vara gjuten till ca 120 cm djup, och sen har man lagt pÄ en rad betongsten till totalt 140 cm djup.
I poolen finns en vertikal spricka. Dessutom har den översta raden av stenar skjuvats av runt stora delar av poolen.

Nu har jag hittat en (supersvindyr) lösning frÄn USA tror jag. Iden Àr att borra ett hÄl pÄ vardera sidan av sprickan och sÀtta in tvÄ tappar som sitter i ett plattjÀrn som man limmar fast. Ena tappen sitter i en liten skiva som fungerar som en kam, man roterar kammen sÄ att man fÄr dragspÀanning i plattjÀrnet som fungerar som en fjÀder som trycker ihop sprickan.

Jag har inget ekonomiskt intresse i firman, jag bara undrar om det funkar. Det Àr inte meningen att det ska vara reklam, men jag förstÄr inte hur man fÄr in lÀnkarna utan att det ser ut som om det Àr reklam...

https://www.torque-lock.com/

Har nÄgon sett eller testat detta? Det Àr dyrt som stryk, bara prylpaketet kostar $2250+frakt+moms. Blir sÀkert en bit över 30000 kr, och eftersom man skickar efter frÄn USA lÀr frakten bli dryg...
Finns det nÄn lokal variant? NÀstan sÄ man borde lÄta tillverka lokalt. Kan inte vara sÄ svÄrt att fÄ till det dÀr.

mvh
Jonas
« Senast Ă€ndrad: maj 26, 2016, 08:12:52:52 av jonasaberg »

Utloggad TommyC

SV: Betongpool med sprickor - lagning
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2016, 22:57:45:45 »
Att det spricker beror pĂ„ för dĂ„lig styrka i vĂ€ggen i förhĂ„llande till underlagets stabilitet (eller snarare brist pĂ„ stabilitet). Sprickor uppstĂ„r dĂ€r vĂ€ggen Ă€r svagast. FörstĂ€rk det svagaste stĂ€llet sĂ„ blir det nĂ„gon annanstans det blir svagast och nĂ€sta spricka uppstĂ„r dĂ€r. Kan ev fungera om det bara var dĂ„ligt utförd vĂ€gg pĂ„ nĂ„gra fĂ„ stĂ€llen men hur sannolikt Ă€r det.  Jag skulle söka grundorsaken till att det spricker istĂ€llet för att lappa och hoppas....
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

« Svar #2 skrivet: maj 25, 2016, 07:58:45:45 »
Priset pĂ„ sakerna verkar ju helt sjukt i förhĂ„llande till vad de kan kosta att tillverka. Men frĂ„gan Ă€r ju som nĂ€mnts om varför det spricker. Är det dĂ„ligt underlag eller Ă€r sjĂ€lva poolen dĂ„ligt gjord, kanske med för tunna vĂ€ggar eller med undermĂ„lig armering ? En gjuten pool bör vara minst 20 cm tjock, gjuten med mycket god betongkvalitet och ordentligt armerad med dubbelarmering av ganska grov typ.

En frÄga gÀller ju ocksÄ hur poolen Àr tÀnkt att bli tÀt ned den amerikanska metoden ? Skall man putsa över skadan och försöka fÄ det tÀtt eller inkluderar satsen nÄgon annan utrustning för tÀtning ?

Utloggad jonasaberg

« Svar #3 skrivet: maj 26, 2016, 08:24:53:53 »
Tack för svar.
Tommy:
Betong har utvecklats enormt sen 50 talet, dÄ var det mer kalkbruksbaserat som hade mycket sÀmre hÄllfasthets Àn dagens betong, och det Àr alltid en risk att det spricker.
Min förhoppning Àr att det ska bli "tillrÀckligt" bra för att kunna anvÀnda poolen och poolomrÄdet.

Erica:
PÄ websida och youtube verkar det som om de bara slipar upp ett v-format spÄr lÀngs sprickan och spacklar igen med finbetong. Det följer inte med nÄgot tÀtningsmedel förutom den epoxi som man limmar fast klamerna med.

Jag tÀnker inte köpa produkten, men kanske kan man sno ideen med tappar och plattjÀrn om det inte finns nÄgon annat lösning som nÄgon hÀr pÄ forumet kÀnner till.

Utloggad gadden

• DignitĂ€r
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlĂ€gg: 651
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • LĂ„s- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2016, 22:27:44:44 »
Bostik har en produkt för vattentÀtning av sprickor m.m.
Har ingen aning om hur vÀl det funderar dock.

http://bostik.se/Products/Sealants/MS-polymer-sealing-compounds/P0834
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
BergvÀrme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
ByggtrÄd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme