Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Ytskikt i betongpool  (lĂ€st 1736 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Thwa

Ytskikt i betongpool
« skrivet: april 22, 2016, 19:23:20:20 »
Har en betongpool frÄn 70-talet som ska renoveras. Gjuten i vattentÀt betong. MÄlad insida idag som tidigare var klÀdd med plastbrÀdor. Enl grannar sÄ har liner anvÀnds tidigt och dÄ hade man problem med kondens bakom.

Stora frÄgan nu Àr vad bör jag göra? Tips?

Mina planer oavsett Àr att ta bort bottenavloppet som inte funkar.
Ska jag ha liner sÄ tÀnkte jag flytspacklet botten plan. I med bottenmatta och sidomatta och sedan liner. MÄste jag dÄ ta bort fÀrgen först? Om betongen vattentÀt kommer den ju inte andas ÀndÄ...
Eller borde jag bara mÄla? MÄste dÄ gammal fÀrg bort? SlÀppt lite vid vattenlinjen nu sÄ lite spackling behövs.

Nya inlopp, skimmer, lampor slang pump filter blir det oxÄ.
Isolerad runt om med 100mm frigolit.

Utloggad Betong-poolaren

• Jurist
  • Kunnig
  • Stad/land: SmĂ„land
  • Antal inlĂ€gg: 91
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Ytskikt i betongpool
« Svar #1 skrivet: april 24, 2016, 07:40:53:53 »
Av estetiska skÀl tycker jag det Àr synd att köra liner i en betongpool. Jag hade spacklat skavanker med cementbaserat spackel (t ex Weber Betongspackel snabb eller Ardex B 14 med tillsats av Ardex E 100 om du ska köra epoxisystem). Sedan mÄlat med nÄgot av de system som jag beskrivit hÀr:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8270.msg90447#msg90447
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximÄlad betongpool med overflow. UppvÀrmning genom 3 st CTC vakummsolfÄngare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och vÀrmevÀxlare i titan. Stöttning med bergvÀrme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Castrol

• I branschen
  • Expert
  • Antal inlĂ€gg: 252
  • Total likes: 16
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör pĂ„ nĂ€tet
« Svar #2 skrivet: april 24, 2016, 14:30:09:09 »
Är den tĂ€t efter dina lagningar sĂ„ Ă€r det super, och att hĂ€nga i en liner i sĂ„ fall verkar konstigt.

Köp billig frostbestÀndig klinker pÄ Hornbach och kakla istÀllet.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Thwa

« Svar #3 skrivet: april 27, 2016, 22:36:39:39 »
Verkar ju som att om man mÄlar sÄ fÄr man mÄla om ganska ofta om man Àr krÀsen med flaggor etc, eller Àr det överdrivet?

Lutar Ät liner iallafall tror jag men svÄra val...

Jag monterar ju nya in och utlopp etc sÄ för mig Àr det ju lÀtt att anpassa för Liner. MÄste jag ta bort fÀrgen bakom?
Ska skimmer och utloppen ligga i linje med betongen?
Hur jÀmt mÄste ytorna vara om jag har matta i botten och pÄ sidorna bakom liner?

Utloggad Dimitris76

« Svar #4 skrivet: april 28, 2016, 07:36:01:01 »
En bra kvalitets (lösningsbaserad, tvÄkomponents) epoxyfÀrg börde hÄlla sig i mÄnga Är. FörutsÀttningsvis att underlaget Àr förberett som den skall (putsning, ev. slipning, primer, etc).

/Dimi

4x8x1.5m epoxyfÀrgad betongpool, Pooltak frÄn Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW vÀrmevÀxlare, Thermia bergvÀrme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

« Svar #5 skrivet: april 28, 2016, 07:50:42:42 »
Epoxi kan fungera bra eller orsaka mycket problem beroende pÄ underlagets beskaffenhet och förarbetet. Dock har epoxi speciella sÀkerhetsproblem som man noga mÄste sÀtta sig in i innan man vÀljer den lösningen. Andningsskydd och skydd för huden Àr mycket viktigt för att undvika hÀlsoproblem som kan vara vÀldigt allvarliga. Polyester eller vinylester Àr en annan möjlighet (krÀver ocksÄ skydd) men liner Àr mycket mindre arbetskrÀvande och fungerar bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

« Svar #6 skrivet: april 28, 2016, 08:29:17:17 »
Det behövs en del skyddsutrustning för den som utför mÄlningsarbetet givetvis. Sedan Àr epoxyfÀrg helt ofarlig nÀr den har torkad fÀrdig.

/Dimi
4x8x1.5m epoxyfÀrgad betongpool, Pooltak frÄn Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW vÀrmevÀxlare, Thermia bergvÀrme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme