Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Mynt som fastnat  (lĂ€st 1152 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Fredrik_R

Mynt som fastnat
« skrivet: januari 11, 2016, 21:51:43:43 »
Hej,

Barnen lekte med att gömma ett mynt i poolen idag och lyckades pilla in det sĂ„ att det Ă„kte in bakom poollampan. Poolen Ă€r en kaklad betongpool inomhus sĂ„ myntet ligger enligt deras utsago mellan betongen och armaturen  >ohno>. Vi har en belysning frĂ„n Pahlens http://www.pahlen.se/download/manual/manual-poolbelysning-300.pdf.

Som jag förstĂ„tt rĂ€cker det inte att öppna upp den delen som man öppnar nĂ€r man byter lampan utan man mĂ„ste ha bort hela belysningsnichen. Är dock inte sĂ€ker pĂ„ det men det ser sĂ„ ut.

Kan myntet göra nÄgon skada dÀr bakom eller kan man lÄta det ligga kvar? Vore ju inte kul om det blev nÄgon galvanisk ström som rostade hÄl pÄ pool-lampan...

Tack pÄ förhand!
0727148481

Utloggad Fredrik_R

SV: Mynt som fastnat
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2016, 22:49:04:04 »
Skruvade loss lampinsatsen nu och myntet lÄg givetvis i nischen, inte bakom sÄ det problemet Àr ur vÀrlden. DÀremot ser lampinsatsen sÄdÀr ut. Drösvis med silikon och den ser ut att ha Àrgat en hel del.

Vad tror ni om silikonet? Är det verkligen ok att tĂ€ta med silikon nĂ€r det Ă€r ström inblandat. Som jag förstod pĂ„ förra Ă€garen byttes glödlampan senast för 10 Ă„r sedan och silikonet har ju börjat lösas upp ocksĂ„.

Vad tror ni om Àrgningen, nÄgot att bry sig om? Dels Àr det ju grönt pÄ insatsen och dels blev jag helt svart nÀr jag drog med fingret över.
0727148481

Utloggad Erica

SV: Mynt som fastnat
« Svar #2 skrivet: januari 12, 2016, 00:33:37:37 »
Silikonet skall ju inte behövas dÀr men farligt Àr det knappast. Varför en massa silikon ? Jag kan tÀnka mig tvÄ orsaker: 1. man har rÄkat att sprÀcka glasfiberkÄpan bakom lampan sÄ att man tÀtat sÄ hÀr i stÀllet. Risken finns - vi rÄkade sprÀcka en av vÄra kÄpor (ocksÄ Pahléns armaturer) nÀr vi bytte lampa, eftersom den PAR56-lampa som vi köpte inte hade precis samma bakre form som originalet utan var aningen tjockare. Vi försökte ocksÄ att tÀta (provisoriskt) med silikon, men fick det inte tÀtt utan fick köpa en ny kÄpa. 2. att gummipackningen mellan kÄpan och lampan blivit dÄlig och inte tÀtar. Den packningen skall enligt Pahléns instruktioner bytas vid varje lampbyte, men eftersom den kostar en hel del för att bara vara en gummipackning sÄ tror jag att mÄnga struntar i detta om den inte ser helskadad ut.

Den "Àrgning" som du sett har nog ingen som helst betydelse. Jag tvivlar pÄ att det verkligen Àr Àrg - mera troligt Àr att et Àr Àmnen som lossnat frÄn gummikabeln. Gummikablarna till Pahléns armaturer verkar ta en hel del stryk av poolvatten efter en lÀngre tid. Vi har aldrig behövt byta nÄgon av vÄra kablar, men ytan Àr lite uppluckrad och man bliv vÀldigt sölig om man tar i dem. Nu ser jag att ni har gula kablar - kanske bÀttre kvalitet ? VÄra Àr blÄ, man blir svart om hÀnderna om man tar i dem.
« Senast Ă€ndrad: januari 12, 2016, 07:59:20:20 av Erica »

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme