Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kan aldrig säga att: släng i si eller så mycket efter varje bad, man måste alltid testa vattnet före man doserar för att slippa under eller överdosering.Jag skulle rekommendera att du ställer in den flytande dosören så att den håller en jämn nivå inom det rekommenderade klorvärdet, sedan efter du badat då testar du vattnet innan du slänger i rätt mängd klorgranulat i vattnet.Dosera sedan så att du kommer upp i rekommenderad nivå igen om du ligger under, inte mer!Chockning behöver man normalt bara göra 1 gång i veckan då man med chockning är ute efter att bränna bort de bundna kloraminerna i vattnet om man använder klor.Bäst är att chocka med Non Chlorine Chock (Aktivt Syre) då det är en effektiv Oxidizer . Använder du denna så slipper du slå i taket så fort med CYA värdet som ökar mycket snabbt om du chockar med klor, vilket i förlängningen innebär att kloret blir helt overksamt, och vattenbyte är enda utvägenKlorchock ska enligt min åsikt bara användas om det går riktigt på tok, men aldrig annars.Kör du med denna metod och mäter före varje dosering och Aktivt Syre Chock, så kan du förlänga tiden mellan vattenbyten med ganska många veckor.Lycka till.
Okej, intressant de kanske man bör testa. Möjligt att jag får justera min flottör för det verkar som jag inte har så bra värden på kloret specifikt.Vattnet har börjat bli lite "lätt" grönt, inte alg-grönt men ljust grönt om man säger så, det är inte helt klart i vattnet heller, men inte såpass grumligt att man inte ser grus och sånt på botten. Det kommer även lite skumm vid hörnet vid skimmern/filtret när man kör igång jetsen. Är det ett tecken på att kloreringen inte är korrekt? Här är en bild jag tog i morse:PH och Alkaniteten är helt perfa enligt test-stickan. Men klor och brom är i stort sett oförändrad. Det är inte heller "glatt" om väggarna, däremot så sätter det sig skit runtom på vissa ställen, som jag gnuggat bort med en trasa.