Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Njaaee, det beror på (som vanligt). Massor av vatten förångas och hamnar på insidan av taket där det kondenseras. Om allt vatten som kondenseras hamnar i poolen blir förlusten av vatten obetydlig men om en stor del hamnar på rälsen och rinner bort från poolen så blir den betydande. Vi förlorar ca 1,5 cm på två veckor. Vårt tak har längsgående balkar på insidan av taket som gör att bara vattnet som kondenserar på ca en tredjedel av takets yta rinner ut via rälsen, merparten rinner tillbaka i poolen via de längsgående balkarna.
Jag är heller ingen expert men jag tänker osökt på en kastrull med lock jämfört med en kastrull utan lock, och hur snabbt du kokar torrt i dom två.Taket torde inte göra att vattnet inte förångas, snarare tvärtom eftersom det blir varmare av taket, däremot lär det väl få vattnet att landa i poolen igen när det har återtagit flytande form. Om det då inte som nämnts tidigare kondenseras och leds bort som vattendroppar i taket.
Yepp, det finns många om och men. Min reflektion är utifrån verkligheten här och den säger att det inte försvinner 2cm på en vecka när poolen är tät. Jag har ju mätt rätt noga tidigare när jag haft läckage och kan helt enkelt konstatera att det inte försvinner så mycket ur min pool när den är tät.
Avdunstningen är nog densamma med eller utan lock, grejen är vart det avdunstade vattnet hamnar efter kondensering, med lock får du ett nästan slutet system där allt går tillbaka till kastrullen
Visst kan det avdunsta 2 cm ! jag har inget tak, om det är bra väder 4-5 dagar så överdraget är av alla dessa dagar utom på natten och det är sol o varmt då sänks min nivå lätt med 2-3 cm. Jag vet att jag inte har läckage , då detta följer väderleken samt om jag har överdraget på under samma period , 1 vecka eller mer då är det knappt synbart, kanske några mm.