CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak och bräddavlopp på långsida?  (läst 3923 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad persalmi

Pooltak och bräddavlopp på långsida?
« skrivet: juli 06, 2015, 14:15:31:31 »
Har en 8x4 pool som har bräddavlopp i ena hörnet på långsidan och funderar på att skaffa pooltak.
Som det ser ut kommer det att hamna skenor för pooltak ovanpå luckan till bräddavloppet, finns det några bra lösningar på det? Inte så sugen på att bygga om och byta liner mm för att flytta bräddavloppet till kortsidan.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Pooltak och bräddavlopp på långsida?
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2015, 15:10:22:22 »
Den enda bra lösningen jag kan tänka mig på det är att du skaffar dig ett tillräckligt brett tak.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak och bräddavlopp på långsida?
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2015, 16:31:17:17 »
Den enda bra lösningen jag kan tänka mig på det är att du skaffar dig ett tillräckligt brett tak.

+1 här på det. Hade tänkt skriva det, men Mathias hann före.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Pooltak och bräddavlopp på långsida?
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2015, 18:38:55:55 »
Det måste gå att hitta en ”mickellösning” där ändan av rälsen kan lyftas loss när man behöver komma åt luckan ovanpå skimmern. Rälsen till de flesta tak verkar vara delad i längsled. Kanske räcker det med ena rälshalvan i ändan där skimmern finns (om inte alla taksektionerna behöver kunna skjutas över ändan där skimmern är placerad. Det behövs något som styr den löstagbara rälsändan mot den fast monterade rälsen och ett par skruvar eller något överfall som klämmer fast den löstagbara rälsen. Det går ju att lösa på många olika sätt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltak och bräddavlopp på långsida?
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2015, 19:40:56:56 »
Inga problem, kapa rälsen över skimmerlådan och skruva bort endast den biten ( typ 0,5 m) när du ska använda skimmern, lite bök men du behöver inte använda luckan så ofta, speciellt med tak på poolen, köp en poolrobbot med separat behållare för skräp så blir det ju mer sällan du behöver upp med luckan.

Utloggad persalmi

SV: Pooltak och bräddavlopp på långsida?
« Svar #5 skrivet: juli 06, 2015, 23:52:02:02 »
Ja, det var nåt i stil med det att kapa rälsen vid luckan jag funderar på men tänkte om nån annan prövat det. Får labba lite med att sätta gångjärn på skimmerluckan i trallgolvet. 

Utloggad Thermojito

SV: Pooltak och bräddavlopp på långsida?
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2015, 22:28:06:06 »
Det GÅR även att göra som jag gjorde, förlänga breddavloppet så att det hamnar utanför skenan/taket. (Men det förutsätter såklart att du inte har breddavlopp i plast...)

Finns lite mer info här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10972.msg82445#msg82445

Ska lägga ut mer bilder och info i den tråden när jag får några minuter över nästa gång ifall det är ngn annan som bestämmer sig att gå den vägen...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag