Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag är tveksam inför elektroniska mätapparater. Visserligen är det bekvämare att läsa av ett värde än att jämföra färger, men om man inte är beredd att betala en rejäl slant för ett proffsinstrument så verkar värdena ofta bli mindre tilförlitliga än vad man mäter manuellt med stickor, tabletter eller droppar. De billiga instrumenten verkar ha stor spridning på värdena.
Nu har jag kört badet ett par veckor och har några funderingar.Spa´t håller ett lågt PH värde , ca 7,0 , och jag får pytsa i PH+ var 4-5 dag. Sen får det ungefär med samma mellanrum en lite mjölkaktig karaktär. Vad jag läst så kan det vara av för HÖGT PH värde, men jag har alltid för lågt. Jag brukar "lösa" det mjölkaktiga genom att chock-klorera och sedan pytsa i PH+, efter ca 12-24timmar så är vattnet klart igen. Sen köpte jag mig en doseringsflottör som jag kan lägga i 20g tabletter i, för när jag la dom i filter-insuget så försvann dom på 1,5-2 dagar. Det är väl lite för snabbt? Ett annat "problem" uppstod när jag skulle ta ut de två filtrena genom filterluckan, då lossnade väldigt mycket skräp från dom och det var ju inte bra. Har ni nått tips på hur jag tar bort dom utan att skita ner allt för mycket?