Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur det ser ut när jag sitter inomhus är inget jag tänker på, även om jag föredrar en formsydd blå duk. Men när jag sitter på altanen och plockar bort poolskyddet och lägger in det i boden, då vill jag bara se poolen i trädäcket, inte något stort växthus i bortre kortsidan och en massa profiler på långsidorna som man bryter tårna av att trampa på .Men jag har full respekt för att andra är av en annan åsikt.
Jag har inget pooltak och håller 28-29 grader under tiden april-mitten juni.Jag har dock ett poolskydd som är effektivt, Walu Roll Axio. Inga problem att få eller hålla 28-29 grader under denna period, men högre går inte utan att starta min andra värmeväxlare åxå=kostsamt.Tror det blir billigare att hålla temp och går snabbare med ett pooltak.Under sommarmånaderna (slutet juni-slutet augusti) är det inga problem att hålla 29-32 grader. Under den tiden tappar jag "bara" 0.3-0.4 grader/natt. Poolen är isolerad på alla håll. Thermopool som står på 100 cm frigolit. (För att få upp den till rätt nivå) Alla rör är isolerade med Tubolit. Tror ärligt inte att det lönar sig att isolera så väl som jag gjort. Men jag har en låg kostnad att värma och hålla värmen. (Men en hög investeringskostnad)Tyckte inte heller att pooltak var snyggt eller praktiskt. Bara i vägen hela tiden.OK, man måste ha vinterplåtar om man inte har tak, men sånt är livet.Mitt lamellskydd är nedsänkt i poolen så det syns aldrig. Snygg lösning som fungerar bra. Dock väldigt dyrt anser jag. Men nu är det betalt så jag är nöjd.Skyddet ligger i vattnet på en rulle under trallen närmast i bilden nedan. El motor som är fjärrstyrd.