CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Två frågor om cirkulationspumparna och värmepumpar  (läst 2284 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holton

Två frågor om cirkulationspumparna och värmepumpar
« skrivet: maj 24, 2015, 11:46:14:14 »
fråga 1.
Min cirkulationspump kärvar lite vid uppstart efter vintern, så har det varit några år nu, brukar ta loss plastkåpan bak på motorn och vrida runt axeln förhand och sedan funkar den hela säsongen, men nu pajade två av fläktbladen. Ingen direkt fara, jag vet, men plasten är verkligen spröd så jag gissar att den fläkten kommer ge upp. Vill därför ha en ny, men vad kallas en sådan fläkt? Eller ännu hellre var kan man få tag på en ny? Visst, man kan köpa ny pump, men det känns lite onödigt.

Fråga 2.
Är det någon som har ett förslag på en effektiv och smidig metod att göra rent värmepumpens flänsar på?  Min första tanke var högtryckstvätten, men då skjuter man nog bara in skiten längre in, eller?
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Två frågor om cirkulationspumparna och värmepumpar
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2015, 13:12:45:45 »
Fläkt eller fläkthjul. Om du inte vet var pumpen är köpt så kan du skriva t ex pumpservice eller elmotorservice på eniro eller google.

Det låter som en dålig idé att använda högtryck på VP. Går det att komma åt från insidan kan du prova att blåsa lite försiktigt med tryckluft.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Holton

SV: Två frågor om cirkulationspumparna och värmepumpar
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2015, 13:27:50:50 »
Jo, cirkulationspumpen är från JF-fritid, men några reservdelar av den typen hittade jag inte där, men nu har jag i allafall en sökterm :)

VP... Ja, det sitter givetvis en massa saker ivägen på insidan, bäst hade väl varit att blåsa inifrån. Men då förutsatt att jag köper en tryckluftsmojäng. Får kanske testa med att ta loss alla galler framför flänsarna och gå loss med en diskborste.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad TommyC

SV: Två frågor om cirkulationspumparna och värmepumpar
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2015, 13:43:57:57 »
Jag har för mig att jag läst tidigare om att folk har hittat reservdelar till JF. Fråga butiken om de kan beställa.

Minsta modellen av tryckluftskompressor brukar kosta runt 500 kr och så behöver man lite tillbehör. De är väldigt bra att ha för diverse enklare jobb typ blåsa rent men även för att pumpa däck. De låter för jävligt så hörselkåpor behövs.
   
Om det inte sitter något elektriskt i närheten kanske du kan spola försiktigt och använda diskborsten men låt bli vatten om det finns några elektriska komponenter som riskerar att bli blöta.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Två frågor om cirkulationspumparna och värmepumpar
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2015, 13:55:52:52 »
Ta loss galler o.l, och ta fram dammsugaren, så får du bort skitten istället för att blåsa den runt.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Holton

SV: Två frågor om cirkulationspumparna och värmepumpar
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2015, 14:21:07:07 »
Pillade loss gallret och det plastnät som jag trodde satt som fastlimmat gick att slita loss utan att det gick åt pipan. Sedan testades olika metoder:
1. Målarpensel=värdelöst alldeles för mjukt.
2. Dammsugare=lite för klent drag för att få med allt.
3. Begagnad tralloljepensel av bred modell, lite lagom styv=SUVERÄNT! Tog bra bredd och rev med all spindelväv fint. men kom liksom inte in mellan flänsarna så bra.
4. Diskborste av rea-modell=Bra borst som tränger in helt mellan flänsarna och skrapar dessa alldeles lagom för att fasttorkat pollen och annat bös ska lossna.

Summering: Helt klart värt att göra detta lite oftare som ni förhoppningsvis ska kunna se på den bifogade bilden så har några år av låtgåattityd satt sina spår. Men nu är det fritt flöde igen. Dessutom lät jag det där plastnätet få sitta utanpå istället för under den plåtkant som tidigare nöp fast nätet. Utan på detta sitter sedan ett rutnät i plåt ändå så det är liksom ingen risk att det skulle lossna.
Ja, jag har alltså borstat bort det mesta dammet på den där bilden, längst till höger är det dock orört, sedan gjorde jag förstås ordentligt mycket renare.

Fläkten till cirkulationen... jag tar nog kontakt med JF rätt snart och ber dom om hjälp med reservdelar, nu vet jag i alla fall vad delen heter =)
« Senast ändrad: maj 24, 2015, 22:38:04:04 av Holton »
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag