Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Säger du rakt ut att t.ex Pahlens rostfria inte är rostfritt på riktigt?
Tackar! Det skulle vara väldigt intressant att veta vilken legering de använt i armaturerna i de två poolerna vid hotellet på Gran Canaria som vi besökte i höstas. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10324.msg78332#msg78332Vattnet var väldigt salt. Jag har ingen information om de tekniska installationerna men det lutar väl åt att de använder saltklorinator. Det fanns ingen termometer så jag vet inte ens vad vattentemperaturen var. Det var nog inte 30 grader men inte långt därifrån. Alla armaturer var i "rostfritt".
Man kan nog inte jämföra våra hemmapooler med de som man ser i kommersiella anläggningar. Dels har de en annan budget vid bygget och kan kosta på dyrare material, dels så har väl ofta sådana anläggningar ett fortlöpande underhåll och om man t.ex. behöver byta ut en ljusarmatur någon gång emellanåt så är det inget stort problem. Vid "finare" turistanläggningar m.m. är nog dessutom vikten av gästernas intryck sådan att den dominerar jämfört med att ha en så underhållsfri anläggning som möjligt. Tankar på fysisk hållbarhet kommer också in i en pool som används av många badande. Håller t.ex. plastarmaturerna i längden för om barn använder dem till att ställa sig på när de går upp och inte vill simma till trappan/stegen - något som jag sett ganska många gånger.
tack för all bra info, kan ju ingenting om att bygga pooler men känns lite som att det är lite små jobbigt med saltvattenpool när det gäller om saker o ting kommer att hålla i längden.
Nu är ju bilden lite mer komplex än som så, då det inte är materialet som egentligen är den stora delen av priset vi betalar för våran poolutrustning.Ta ett bräddavlopp från Pahlen som hamnar på en 7 - 8.000 ute i butikarna. Jag vägde aldrig mina bräddavlopp, men speciellt tunga var dom inte, 3 - 4 kg möjligens? I så fall är det material för ungefär 200 - 250 kronor i ett sådant breddavlopp, eller 2 -3% av totalpriset som vi glada poolägare betalar. Varför kan man då inte använda riktig högkvalitativa material. Spelar jo ingen roll om det ökar materialkostnaden några kronor.