CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mycket luft i systemet från solpanelerna  (läst 3626 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andcar

Mycket luft i systemet från solpanelerna
« skrivet: maj 18, 2015, 21:32:43:43 »
Har solpaneler som är från 90-talet för att värma min 4x8 pool.
Till förra året fungerade de utmärkt. Under förra året började det leta sig in luft i systemet från solpanelerna och nu är det ohållbart mycket. Det kommer rejält med bubblor från utloppen när solpanelerna är inkopplade.

Vattnet på väg upp på taket är helt luftfritt, det som kommer ner är fullt med bubblor.
Inget vattenläckage är synligt.
Ventilen högst upp på taket "småfräser" ojämnt hela tiden när man lyssnar på den.
Täcker jag ventilen med en plastpåse som gör det hyfsat tätt så minskar bubblorna betydligt men försvinner inte.
Har monterat bort ventilen och rengjort utan skillnad.

Min tolkning är att luften måste komma in "på sugsidan" av panelerna, med andra ord på väg ner från högsta punkten.
Ventilen kan vara problemet, men det kan väl vara så att den "förvärrar" situationen om det bildas "störningar" i flödet och något annat är orsaken?
Har kollat alla anslutningar och dragit åt alla slangkopplingar.

Någon som har idéer på hur man hittar var luften kommer in i systemet?
« Senast ändrad: maj 18, 2015, 21:36:35:35 av andcar »

Poolgiganten

Utloggad Himmapularen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Mycket luft i systemet från solpanelerna
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2015, 15:38:46:46 »
En kanske tokig idé är att vända på flödet i kretsen för att provocera fram vattenläckage på taket. Kanske även minska utflödet i poolen under experimentet för att tvinga ut vattnet snabbare.

Mvh /Ola
Primastar rund 1,22m djup, 4,60m i diameter (C:a 20kbm), 20kg sandfilter med 250W pump (6m3/h)
2015: Kompletterat med 18m2 solfångare monterade på hustaket (45 graders lutning söderläge) det ger en badtemp på 28-30 grader.
2016: Ny liner inköpt, den gamla har uppnått slutet på sin tekniska livslängd (8 år).
2018: Sänkt vattennivån för att barnen skall bottna utan bekymmer.
2021: Vattennivå åter uppe till skimmern, köpt kupoltak för bättre värmeekonomi.

Utloggad andcar

SV: Mycket luft i systemet från solpanelerna
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2015, 17:39:23:23 »
Har provat att ta bort ventilen och pluggat och mätt trycket där.
Det är ca 0,1 bars undertryck. Inte konstigt att ventilen öppnar.
Om jag provar att stänga den bypass helt som jag har till panelerna så märkligt nog ökar undertrycket.
Enda sättet att få ner undertrycket är att strypa senare i kretsen, efter solpanelerna vilket är som det bör. Men jag måste strypa ganska mycket för att närma mig nolltryck och det vill jag så klart inte göra.

Som jag ser det måste något av följande ändrats:
1) Cirkpumpen har börjat tappa i effekt och orkar inte längre pumpa upp vattnet. Svårt att tro men kanske möjligt.
2) Den strypning som kopplas in när styrningen till solpanelerna säger att det är dags att använda panelerna har börjat läcka igenom och då blir det inte tillräckligt tryck uppe i toppen. (Det är en väldigt intressant strypning som genom att välja mellan två olika tryck blåser upp innendömmet av ett rör och på så sätt stoppar flödet.)
3) Panelerna har börjat blivit igensatta av smuts.

Några tips på vad av ovanstående som är rimligt eller om det kan finnas andra orsaker? Skulle smuts i panelerna skapa detta problem?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mycket luft i systemet från solpanelerna
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2015, 19:02:51:51 »
Undertryck har du nog alltid haft där uppe, jag tror inte att något hänt, förutom att du har en (eller fler) läcka som visar sig när det blir undertryck.
Å andra sidan är väl den där ventilen på taket en ventil som SKALL släppa in luft när du stannar av cirkpumpen, eller är det en säkerhetsventil som skall öppna om trycket blir för högt för panelerna.
Jag har ingen sån ventil i mitt system, men jag har å andra sidan armerade paneler.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mycket luft i systemet från solpanelerna
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2015, 23:34:14:14 »
Automatisk avluftare? Och den kanske är trasig.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Mycket luft i systemet från solpanelerna
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2015, 07:06:57:57 »
Hmmm, solpanelerna är tillverkade av någon typ av gummi, är svarta och ständigt utsatta för solens uv-strålning. Vad kan man förvänta sig för livslängd. Utan att ha en aning tycker jag att 20 års livslängd låter ganska bra.  <dontkn>

Vågar man utsätta dom för lite övertryck genom att strypa utloppet och se var det läcker.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag