Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grönt men klart vatten efter chockning  (läst 4438 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Grönt men klart vatten efter chockning
« skrivet: maj 10, 2015, 22:18:24:24 »
Slog igång cirkulationen i början på veckan, 10 grader, vattnet var fint men efter nån dag grönt, inte grumligt men inte som det ska i färgen, nån som varit med om detta, och nu går inte kloret ner heller, låg på 9,9 i typ 3-4 dagar.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt men klart vatten efter chockning
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2015, 22:23:22:22 »
Bara precis när mitt vatten var nytt och innan jag klorerade så var mitt vatten grönskimrande.

Men andra har skrivit om grönt vatten när de haft kopparutfällning från något kopparrör som funnits i slingan. Har du kopparrör någonstans?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grönt men klart vatten efter chockning
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2015, 22:32:55:55 »
Bara precis när mitt vatten var nytt och innan jag klorerade så var mitt vatten grönskimrande.

Men andra har skrivit om grönt vatten när de haft kopparutfällning från något kopparrör som funnits i slingan. Har du kopparrör någonstans?
Nix,håller på bli vansinnig, och olika mätresultat beroende på vad jag mäter med, körde cirkulationen länge på hösten men chockade inte, sen gjorde jag nog en miss att inte tömma sandfiltret då det står i garaget så sket jag i det, sticker till ellipspool imorn och skaffar en bra mätare,

Hade grönskimrande förra året då jag byggde poolen och vattnet stått en vecka innan jag kopplade ihop cirkulationen men sen vart det perfekt.

Utloggad TommyC

SV: Grönt men klart vatten efter chockning
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2015, 22:41:11:11 »
Om det bara är lite svagt grönskimrande så är det nog ingen fara. Kör cirkulationen och håll koll på pH, fritt och bundet klor. Har du alger så är det ju ett annat läge men har du 9,9 ppm i fritt klor så kan du knappast ha alger.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grönt men klart vatten efter chockning
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2015, 22:49:52:52 »
Om det bara är lite svagt grönskimrande så är det nog ingen fara. Kör cirkulationen och håll koll på pH, fritt och bundet klor. Har du alger så är det ju ett annat läge men har du 9,9 ppm i fritt klor så kan du knappast ha alger.  <hmm>
Inte halt på linern, hoppas bara inte jag fått en klorblokering.

Utloggad Erica

SV: Grönt men klart vatten efter chockning
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2015, 23:31:05:05 »
Det finns varianter och nyanser på grönt: kopparutfällning ger blå-grönt vatten. Järnutfällningar brun-grönt, Alger grön-vit-grumligt.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grönt men klart vatten efter chockning
« Svar #6 skrivet: maj 11, 2015, 17:25:02:02 »
Nu fick jag lite referens på mätarna, provade min aquacheck mot en scuba från ellipspool,

Aqua: Ph 6,8 fritt klor 6,6 alk 80
Scuba ph 7,6 fritt klor 4,1 bundet 0,15 cya 17

Fan vad det skiljer på mätarna, fick med mig scuban hem och den känns tillförlitligare.

Fick rådet att inte tillsätta nåt nu, däremot backspola till det börjar försvinna från skimern och fylla på med nytt, upprepa kanske några gånger, sen actionpuck i skimern när kloret sjunkit.

Tycker faktiskt det är lite mindre grönt men svårt att gämföra när det var sol igår och moln idag.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt men klart vatten efter chockning
« Svar #7 skrivet: maj 11, 2015, 18:15:42:42 »
Du är inte den enda som har upplevt den skillnaden när det gäller Aquacheck. Finns en del som har bra erfarenhet av den, men jag har nog mest läst om eländen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag