Hej!
Funderar på att anlägga "riktigt" pool under 2016. Eftersom vi har fjärrvärme och också kan få säsongspris (poolvärme) är detta i mina ögon mycket attraktivt. I min kommun Mjölby tillåter man också en primär anslutning vilket är bra. Men det går också att koppla sekundärt vilket är billigare.
Primär anslutning. Då ansluts värmeväxlaren direkt på fjärrvärmenätet.
Fördelar:
Hög effekt, upp till 60 kW tillgängligt. Man kan veckosänka poolen och bada i november om man vill.
Ingen inkoppling på ordinarie central
Enkelt tempreglering
Nackdelar:
Hög kostnad på inkoppling eftersom det krävs licenssvetsning, andra speciella krav eftersom man ansluter direkt på slingan
Dyr växlare som måste klara tryck (16 bar)
En trasig växlare kan få katastrofala följder med fjärrvärmevatten direkt i poolen (75-115 grader) vilken man troligvis inte överlever...
Sekundär inkoppling, dvs inte direkt på fjärrvärmeslingan
Fördelar:
Billigare anslutning, vilken rörpulare som helst kan göra detta
Billig växlare
Nackdelar:
Lägre effekt, kanske runt 12 kW tillgängligt
Om jag förstått det hela rätt ansluter man på befintlig radiatorslinga och kopplar bort elementen med en shunt och sedan får man ställa om inställningar i skåpet?
NI som har anslutit er, vore kanon att höra era erfarenheter så man inte gör bort sig.

Planen är i alla fall att ha växlaren i huset (tvättstugan) och dra ut poolvattenrör genom fasaden. Eventuellt också ha pump och sandfilter inomhus och på så sätt slippa "teknikrum". Frugan försvarar dock utrymmet i tvättstugan med näbbar och klor, får se om vi kommer överens där.

Med vänlig hälsning Lars