Mjukstart är en sak, varvtalsstyrning en annan. Teknikmässigt tror jag att de hör ihop. Mjukstart tror jag inte är så jätteviktigt med våra små motorer. Dock skulle varvtalsstyrning kunna vara något. Dock kanske man missar en del omrörning av vattnet (se Rickards kommentar någonstans) så att man kan få sämre vattenkvalitet.
Vad gäller stora motorer behöver man definitivt mjukstart, om inte annat så att man inte bränner lindningar pga de oerhörda startströmmar det blir och även säkringar/matningar.
På mitt första jobb hade vi två st luftkompressorer. Varje kompressor tog ca 2 minuter att starta upp (rotorn var ca 1 meter i diameter) innan man kunde lägga på last. Idag tror jag att man skulle köra de med elektronik, men då de var nya använde man motstånd på rotorn. Den äldsta hade en timer man tryckte in som man skulle hinna klart innan den slog ifrån och sedan vevade man manuellt motstånden i lagom takt för att i sista läget kortsluta helt.
Försökte hitta någon bild på nätet men misslyckades.
Vad det gäller större motorer så kan ofta även mycket stora motorer som t.ex. till stora pumpar startas direkt om bara man har ett tillräckligt kraftigt elnät. Motorn tål de kortvarigt höga strömmarna, det gäller bara att inte man får spänningsfall som blir oacceptabla och givetvis att maskinen tål det hela. Min man arbetar med elkraft i större sammanhang, industrier, kraftverk m.m. och han nämnde som exempel en eldriven matarvattenpump i ett värmekraftverk med en motoreffekt på 3 MW (3000 kW) som utan problem startades med direkt tillslag, rökgasfläktar på runt 1 MW o.s.v. Den start av kompressorer som beskrevs ovan är en släpringad motor med pådragsstart. Sådana är relativt sällsynta nu för tiden eftersom de är mycket dyra, men det ger en mjuk, jämn start. De var mycket vanliga förr och fortfarande finns många kvar. Men som sagt, det här gällde större motorer än poolpumpar. Har man t.ex. 3 MW till sin poolpump så har man nog världens största privatpool..

Bara elräkningen blir ju en nätt summa på ca drygt ett par miljoner i månaden om man kör kontinuerligt....