Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: EPS eller XPS under betongplatta i markpool?  (lst 1118 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Thermojito

EPS eller XPS under betongplatta i markpool?
« skrivet: april 06, 2015, 13:59:36:36 »
Ska lgga 100mm isolering under en (nedgrvd) gjuten thermopool (med 250cm makadam och drneringsrr under isoleringen). Nu till den svra frgan:

XPS kostar nstan 3ggr (+5kSEK i mitt fall...) mer n EPS isolering...MEN absorberar inte fukt som EPS tydligen gr enligt en grvare jag pratat med som grvt upp gamla dyngsura tunga sdana ur marken...vattendrnkta skivor isolerar nog inte s bra...

S100 EPS'en har dessutom lgre "tryckklass", 100kPa kort tid och 40kPa lngtidslast. XPS'en jag tittar p tl 200kPa kort och 90kPa lngtidslast. Om jag inte rknat fel utgr 10cm betong och 1,4m vattenpelare ca 16kPa s detta borde inte vara avgrande. (S80 EPS ger 2% krypdeformation under 50r vid ca 24kPa s ven denna EPS hller fr trycket/tyngden som jag ser det.)

I gamla trdar hr p forumet verkar det vara lite blandade isoleringstyper under denna typen av pooler ven om EPS verkar dominera?

=> Hur har ni andra gjort och hur har ni motiverat ert val?

Utloggad Thermojito

SV: EPS eller XPS under betongplatta i markpool?
« Svar #1 skrivet: april 06, 2015, 14:54:54:54 »
Hmmm, har kollat vidare...

Vattenabsorbtion nedsnkt: EPS S100: 5% XPS200: 1%
Vattenabsorbtion diffusion: EPS S100: 15% XPS200: 2,5%

alla angivet i [Volym%] fr 100mm tjocka skivor.

Har planerat att min drnering ska fungera...allts borde man nog inte beakta "nedsnkt" utan frmst diffusionen som dessutom r strre?

En standardskiva (100x600x1200) kan allts ka i vikt med nstan 11kg om den utstts fr fukt under lng tid medan en XPS bara kan ka 2kg om jag tolkar det rtt. Kan d frst om man tyckte att en EPS som legat i fukt lnge blev tung/dyngsur d den torr vger ca 1,5kg....

Frgan r vl mest hur mycket isoleringsfrmgan frsmras av fuktabsorbtionen? DET kan jag dock inte hitta ngra uppgifter p....

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!