Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Hund i pool?  (lst 7590 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Hoberg

Hund i pool?
« skrivet: mars 27, 2015, 10:18:27:27 »
Ny hr p forumet. Vi har bestmt oss fr att bygga en pool  :) men vi har fyra Rottweiler... s frgan r vilken pool man ska vlja. Har skt bland tidigare trdar med liknande frgestllning men undrar vad ni har fr erfarenheter? Tv av hundarna lr bli mer eller mindre omjliga att hlla frn poolen nr pooltaket inte r frdraget... Liner knns inte som det kommer hlla lnge eller? Hur repknslig r PP?

Varfr simma med delfiner nr man kan bada med Rottweiler  ;D

/Henrik

Utloggad Rasmus

SV: Hund i pool?
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2015, 10:50:14:14 »
Som nmnts i tidigare trdar skall man nog undvika liner om man kommer att ha badande hundar.
Har sjlv PP-pool och tror skert att hundar kan repa den, andra sidan r det ju inte lika illa som om de river igenom en liner, mer en kosmetisk grej om man ens ser det. I Vrsta fall kan man ju slipa bort dem. Utan att ha testat sjlv s borde vl kakelpool vara bst om man r rdd fr hundar som repar.
PP-Pool 3,5x7 frn SderroGrd.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad Gerry

« Svar #2 skrivet: mars 27, 2015, 11:48:53:53 »
Har en kaklad pool & har Amstaffar som badar i tid & otid, har ingar som helst problem.
Vet folk som har liner pool som badat med hund, blir rtt fula mrken efter som drar klorna mot linern p vg upp..   <sol>

//Gerry
« Senast ndrad: april 27, 2015, 11:03:55:55 av Gerry »
Kaklad betongpool 4*6, djup 1,6m.
Pooltak Klasik-proscilla
Vrmepump: G & J P20
Ph/klor regulator: Autodos 2000

Utloggad Erica

« Svar #3 skrivet: mars 27, 2015, 13:44:43:43 »
Jo gjuten betongpool kldd med kakel lr vara det skraste. det repar inga klor igenom. Liner lter lite riskabelt. Det kan bli mycket krafsande om de skall upp och ven om hundars klor inte r vassa som hos katter s vger ju oftast hundar mer n en katt och de r starkare dessutom.

Ett annat problem om man badar med hundar r att en del hundar simmar ut till matte/husse och frsker ta sig upp p axlarna - kan ge rejla rivmrken, srskilt om de inte kommer upp utan hller p och krafsar fr att n mlet.

Utloggad Rickard

« Svar #4 skrivet: mars 27, 2015, 15:29:14:14 »
Ingen annan n jag som tycker att det knns lite ckligt?  <dontkn>
Tror nog inte att jag skulle vilja bada i en pool dr 4 rottweilers d och d tog sig sig ett bad...
(Frstr att det r frivilligt och att garna bestmmer hur poolen skall anvndas, men nd...)

Men d r jag inte heller ngon hundvn.

Nr det kommer till materialval s borde kalkel vara det bsta, men det r vl rtt frostknsligt.
Hur funkar det fr dig Gerry, lter ni er pool frysa eller ser ni till att den r plusgrader ret runt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen fretagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
Vrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvrmepump + 14.4 m2 Texsun solfngare till ca 32C.
Vr byggtrd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hoberg

« Svar #5 skrivet: mars 27, 2015, 15:53:42:42 »
Rivmrken p en sjlv r nog inga problem, de tv som gillar att bada r vana att simma och hller inte p och klttrar p en. Brukar bde motionssimma och paddla kanot med dem bredvid.

Trappa r ocks ett mste d 40 kg blt hund inte r rolig att lyfta.

verdimensionerat reningsverk r ett krav, men jag lter inte skitiga hundar bada... Men hos oss skulle man nog inte st ut en sekund om man inte gillar hundar.  >rulla<

Kakel... hmm fr fundera p det. Knns som det kan bli mycket jobb med sktsel. Det var drfr jag lutade t plastbalja men om det inte heller hller mttet fr man vl tnka om.

Tack fr svar.

Utloggad gadden

« Svar #6 skrivet: mars 27, 2015, 17:17:53:53 »
P djursjukhusen brukar de ha pooler helt i rostfritt. Kostar nog en slant :D
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvrme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahln Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtrd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: tvidaberg

Utloggad Erica

« Svar #7 skrivet: mars 27, 2015, 18:14:14:14 »
P djursjukhusen brukar de ha pooler helt i rostfritt. Kostar nog en slant :D

Ja en "steel pool" vore kanske ett alternativ - troligtvis biligare n en gjuten + kakel om man inte gr jobbet sjlv.

Citera
Nr det kommer till materialval s borde kakel vara det bsta, men det r vl rtt frostknsligt.

Frostknsligt eller inte, beror nog mycket p hur man hanterar det. Jag kan tnka mig att det kan bli problem uppe i Rickards trakter dr man har kyla av ett slag som vi aldrig ser hr i sdra Sverige. Hr nere skulle jag om jag hade en kakelpool utomhus se till att isolera den riktigt vl bde t sidorna och nedt, tcka med t.ex. frigolitskivor fr vintern, sedan presenning och pltar. D behver man bara tillfra en mycket mttlig vrmemngd fr att hlla poolen frostfri hela vintern och slipper alla problem med ev. lossfrusna plattor, snderfrusna pooldetaljer m.m. Vi hade tidigare en utomhuspool som vi gjorde s med och det fungerade perfekt. Nr vattnet blir kallt stoppas algtillvxt m.m. och vi krde bara cirkulation/filtrering d och d. Nr vren kom var det bara att tcka av och kra. Vattnet hll sig friskt.

Vad det gller det hygieniska s varierar vl synen p hundar och andra husdjur rtt mycket. En del hundvnner delar sng med hundarna, pussar dem, lter dem slicka i ansiktet o.s.v. , andra skulle aldrig kunna tnka sig detta. En av vra grannar har hundar men har dem alltid ute i hundgrden. Om man planerar en pool dr hundbad blir ett stort inslag br man nog verdimensionera filterdelen - de flesta hundar slpper ju hr m.m. som kommer att stta igen systemen i varierande grad. Om man inte duschar och schamponerar hundarna fre varje bad s br man nog ocks hja klornivn en bit fr att vara sker p att hlla vattnet vl desinficerat. Men hur r det med hundar i vatten - r de "rumsrena" dr eller inte ? Jag vet att det r mycket ovanligt att spdbarn bajsar i vatten, dremot s kan de kissa. Vad gller fr hundar ?

Utloggad Erik N

« Svar #8 skrivet: mars 28, 2015, 01:41:39:39 »
Vr jycke badar jtteofta i vr pool. Vi har platslagd liner som r lite tjockare och armerad. Hittills har jag inte sett ngra mrken i linern. Han vet var trappan r och simmar dit tills han bottnar, sedan kliver han upp. Tar nog med sig 10 liter vatten varje gng han kliver upp, han har tjock pls.

Jttebra motion och fr att f mer rrlighet, han fick diagnosticerad kraftig artros nr han var fyra (syntes vldigt vl p rntgen), han r elva och ett halvt nu.

Det mesta av hans hr som slpper fastnar i filterkorgen i breddavloppet, blir som en filtermatta dr. Sedan sitter en del i filterkorgen i sjlva pumpen. Vi har bara vanligt filter, men vi har andra sidan bara en hund. Men han har nog mer pls n en rottweiler.

« Senast ndrad: mars 28, 2015, 01:46:46:46 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmtt 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m. Vattendjup 1,45 topp skimmer.  Vrmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak frn Living Quality
Min byggtrd frn 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

« Svar #9 skrivet: mars 28, 2015, 12:11:16:16 »
Jag skummade nyligen igenom boken Badhus, Strategiska frgor och stllningstaganden.

Bilaga 2 har rubriken Viktiga bakterier och parasiter som kan hota badgster.

Dr beskrivs kort:

Pseudomonas aureginosa
Cryptosporidium
Mykobakterier
Legionella

De frsta tre r ganska eller helt tliga mot klor. Jag skulle aldrig slppa ner en hund i vr pool, speciellt inte efter att ha lst om nmnda bakterier.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika niver. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vrmepump stlld p 31 grader. Lgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!