CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byta ut poolbelysningen.  (läst 4697 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad x man

Byta ut poolbelysningen.
« skrivet: februari 23, 2015, 17:03:51:51 »
Jag har sedan poolen byggdes en 75watts infälld belysningsarmatur. Är inte riktigt nöjd med ljusstyrkan och vill ha något starkare alternativ. Om jag ska montera en ny armatur för PAR56/300watt så behöver jag ta upp ett större hål i poolväggen (trädäckad ovanmarkare med plåtvägg & liner). Är detta genomförbart utan att behöva plocka bort linern? Tänkte i så fall sänka vattennivån och montera bort bef. belysning för att sedan klippa upp ett större hål med plåtsaxen för den nya nischen. Måste sedan borra ett antal hål för infästningen med hjälp av dammsugaren för att samla upp metallspånet.

Tror ni detta är genomförbart med ett bra resultat eller ska jag helt enkelt låta bli  <hmm>.


//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Byta ut poolbelysningen.
« Svar #1 skrivet: februari 23, 2015, 18:34:30:30 »
Med en vanlig plåtsax blir det lätt vassa kanter när man tar nytt tag. Skulle nog testa med en elektrisk plåtsax/nibbler i sådant fall.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad x man

SV: Byta ut poolbelysningen.
« Svar #2 skrivet: februari 23, 2015, 23:46:57:57 »
Vassa kanter gör ju inte något då lampnischen ändå ska fällas in i hålet. Hur som helst, nibbler i stället för plåtsax var ett bra alternativ. Frågan är bara hur meckigt det är, man vill ju inte förstöra linern. Är nyfiken på om någon redan har gjort detta med håltagning när linern redan är på plats.
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad TommyC

SV: Byta ut poolbelysningen.
« Svar #3 skrivet: februari 24, 2015, 18:05:16:16 »
Skulle det möjligen fungera att göra en mall av tillräckligt tjock plywood, en plywoodskiva på vardera sidan av liner/plåt, skruvhål där sargen till nya lampan ska skruvas, spänna fast träskivorna med skruv så att liner och plåt inte kan röra sig och sedan såga med en vanlig elektrisk sticksåg med tunt blad för metall?  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad x man

SV: Byta ut poolbelysningen.
« Svar #4 skrivet: februari 24, 2015, 19:12:47:47 »
Också en variant, tack för tipset Tommy.
Lutar nog åt att klippa upp ett större hål med en plåtsax, mer känsla & kontroll än ett elverktyg inbillar jag mig. Försöka klippa strax under linern så att så att det inte blir för lite liner under packningen.
Det som känns lurigast är grader från borrningen av alla hål för ramen till nischen. Jag får klura ut något där tills det är dax om ett par månader att skrida till verket.
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad FlyHigh

SV: Byta ut poolbelysningen.
« Svar #5 skrivet: februari 24, 2015, 19:26:38:38 »
Hej

Jag monterade in ett extra breddavlopp i min gamla ovanmarkare. Jag körde med en dremel-variant med en kapskiva. Det gick väl sådär men det kan bero på att batteriena var väldigt gamla (nätansluten maskin hade jag nog inte använt).

Kanterna slipade jag till med sliprondel.

Om du vill undvika spåner mellan liner och plåt så tryck ner en hopknycklad korv av målartejp (limmet utåt) mellan liner och plåt under platsen du sågar (så fort du får en tillräckligt stor springa). Då fastnar spånerna på tejpen och du får bort det. Jag upplevde inte att det blev kvar några spån mellan liner och plåt när jag gjorde det.
Tyvärr tänkte jag inte själv så långt i vår nya pool när jag var tvungen att grada av några montagehål i trappen, jag ser fortfarande vissa rester bakom linern (de är mjuka så de gör inte sönder något).

Edit:
Om det var tips pås på att ta bort graderna  du ville ha så finns detta verktyg: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Ovrigt/Gradverktyg-20327/
Eftersom plåten är tunn så kan du grada båda sidor från utsidan.
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad x man

SV: Byta ut poolbelysningen.
« Svar #6 skrivet: februari 24, 2015, 20:23:54:54 »
Bra tips med tejpen  O0, det låter som en kalasbra lösning på problemet med grader när jag borrar upp hålen.

En sak jag kom att tänka på är om det blir tillräckligt tätt då kortsidan (där lampan ska sitta) då denna nisch är betydligt större än min befintliga. Väggarna är ju inte helt släta då poolen är oval  <hmm>.
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad MrDTS

SV: Byta ut poolbelysningen.
« Svar #7 skrivet: april 05, 2015, 15:23:56:56 »
Hej
Lånar lite denna tråd, funderar också på att byta ut lampan som sitter i poolen mot en större (plåt/liner pool) tänkte nibbla från utsidan då blir risken liten att tapp den i vattnet ?, har inte kollat ännu hur gamla lampan har klarat första vintern den är av plast, förslag på lampor till plåtpool har hört att dessa kan spricka av kylan är rostfritt bättre än plast ?

MrDTS

Utloggad x man

SV: Byta ut poolbelysningen.
« Svar #8 skrivet: april 05, 2015, 21:09:33:33 »
Jag har i dagarna inhandlat denna: http://www.ljtunnan.se/sv/e-handel-produktsida/belysning/poolbeslysning-300w/

Jag har inte påbörjat bytet än men efter att ha monterat bort den gamla belysningen kommer jag klippa upp ett 240mm hål (bef. hål är 120mm) och samtidigt se till att spara lite liner över hålet. Dom små hålen för ramen tar jag upp med en håltång för plåt med en 6mm stans, allt för att undvika grader som kan hamna mellan liner & plåten. Hoppas att det kommer gå enl. min plan.
Gällande plastarmatur så ska det inte vara någon fara om du tar ur insatsen med lampan över vattenytan och stoppar skumplast/frigolit i lampnichen inför vintern, har funkat hitills med min bef. belysning.
 
//Janne


Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag