Jag har nyligen bytt till detta bad men jag räknar med att byta vatten 2 gånger per år, vår och höst, bara för att det känns bättre. Hade tidigare ett bad med SaltBromin system i huset som vi sålt och där så körde jag med denna frekvens på vattenbyten. Vattnet var fortfarande OK och TDS hade inte stigit med mer än 7-800 PPM efter 6 månader. Jag kör med filtercykel på 4 timmar per dygn, 2 på morgonen och 2 på eftermiddagen, vilket funkar utmärkt, min pump hinner ändå med att köra vattnet mer än dubbelt så många gånger genom filtret, jämfört vad en liten 24/7 cirkulationspump hinner gör på ett dygn, samt att jag har ett stort effektivt DualCore filter på 175 sq.ft som tar hand om de lösa partiklarna. Då saltsystemet har en Bullet/Cell inne i baddelen istället för i cirkularionssystemet så är saltsystemet inte beroende av cikulation på samma sätt som ett inbyggt system, mitt saltsystem är igång hela tiden och genererar en lämplig mängd Bromin i vattnet hela tiden. Vattnet får ju en rörelse i samband med Pollingen 1 gång i timmen då pumpen startar i ca 30 sek för att kolla av tempen i vattnet.
Jag räknar med att plocka ut och rengöra saltcellen i syrabad vid vattenbyte då det kan bli lite beläggningar på den, men det är ett enkelt jobb, för att slippa framtida problem. Som jag tidigare sagt så tycker jag att salt/Bromin system funkar helt perfekt. Kan bara rekommendera.