VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Frågor inför poolanläggning  (läst 5945 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nejo01

Frågor inför poolanläggning
« skrivet: januari 17, 2015, 23:14:11:11 »
Hej,

har några frågor och funderingar inför vårens poolbygge.

Fick en offert i somras på en ovanmarkspool som gick att ha i marknivå,
och det var en Azuro 404 från Poolteam.se. Det skulle kosta ca 50000 inkl grävning,
bortschaktning, montering etc.

Så till den första frågan, är det något att ha? Min budget är relativt begränsad och runt 50 000 vill jag helst hålla mig. Jag förstår att jag inte kommer att få någon toppkvalitet för de pengarna, men vill ändå ha något som håller.

Tittade runt lite på nätet idag, hittade inte överdrivit mycket, men hittade JF-Fritids storpool Deluxe (http://poolshop.jf-fritid.se/storpool/).

Någon som har den, och vet hur den är? Går den att gräva ner?

Runt om poolen har jag tänkt lägga ett trädäck, hur mycket bör poolen sticka upp ur marken? Bör den ligga i kant med det kommande trädäcket eller ska den gå lite över däcket?

Hur värmer man bäst upp poolen? Har tänkt mig en värmepump (främst p.g.a. inköpskostnaden) men det är kanske lämpligare med solvärme?

Alla tips och råd emottages tacksamt.

MVH

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Frågor inför poolanläggning
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2015, 23:44:25:25 »
Vad det gäller de olika ovanmarkspoolerna så är jag för dåligt uppdaterad. Vi hade denna pooltyp för många år sedan, men marknaden har ändrats mycket sedan dess. Men hur din tomt ser ut och vad du har för förhållanden i övrigt spelar ju in i hög grad. Pooler som är gjorda för att stå som ovanmarkare kommer väl normalt att få en kortare livslängd om de grävs ned. Detaljerna är oftast galvaniserade, men rosten slår ju värre mot sådant som är nedgrävt än det som står ovan mark. Titta på detaljer som stabilitet, linerns tjocklek, resp. konstruktions behov av sidostöd o.s.v.

Vår första pool var en rund ovanmarkspool av enkelt slag. Sedan hade vi en oval d:o som i formen och konstruktionen liknade JF Storpool, men av ett annat fabrikat. Vi grävde dock inte ned den utan hade merparten som en ovanmarkspool och byggde ett trädäck runt ena kortsidan. Vi hade inga rostproblem, men vi flyttade från det huset/den poolen efter ett par år, så hur det fungerat långtidsmässigt vet jag inte. Den typen av pool kräver ju sidostöttor, om du nu inte gräver ned den så mycket så att marken stagar upp den. Den vi hade var lite grundare än JF Storpool, vilket var en nackdel. Måttet var ca 9 x 4 m vilket var fullt tillräckligt. Värmen var då bara vanlig elvärmare men elen var billig på den tiden så det var heller inget problem.

På den sista frågan så skulle jag ju välja en värmepump. Den kommer att ge längre säsong än bara solvärme. Sedan spelar det ju in var i Sverige du bor. Det är ju stor skillnad på att värma upp en pool i Skåne eller en i Lappland.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Frågor inför poolanläggning
« Svar #2 skrivet: januari 18, 2015, 11:21:50:50 »
Om jag skulle gräva ner en ovanmarkpool så skulle jag inte återfylla runt den, då materialet i stommen på dom inte är top of the line direkt. Bättre isf att ha en större grop så den står fritt nere i gropen och täcka över allt med trall. Kolla in alla byggtrådar som finns för ovanmarkpooler, där kan du få många idéer om hur man kan gå till väga.

Jag har själv grävt ner en JF-storpool och du är mer än välkommen att ställa frågor om hur jag gjort om du är intresserad och undrar om något. Mitt bygge hittar du på http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad nejo01

SV: Frågor inför poolanläggning
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2015, 22:17:42:42 »
Vad det gäller de olika ovanmarkspoolerna så är jag för dåligt uppdaterad. Vi hade denna pooltyp för många år sedan, men marknaden har ändrats mycket sedan dess. Men hur din tomt ser ut och vad du har för förhållanden i övrigt spelar ju in i hög grad. Pooler som är gjorda för att stå som ovanmarkare kommer väl normalt att få en kortare livslängd om de grävs ned. Detaljerna är oftast galvaniserade, men rosten slår ju värre mot sådant som är nedgrävt än det som står ovan mark. Titta på detaljer som stabilitet, linerns tjocklek, resp. konstruktions behov av sidostöd o.s.v.

Vår första pool var en rund ovanmarkspool av enkelt slag. Sedan hade vi en oval d:o som i formen och konstruktionen liknade JF Storpool, men av ett annat fabrikat. Vi grävde dock inte ned den utan hade merparten som en ovanmarkspool och byggde ett trädäck runt ena kortsidan. Vi hade inga rostproblem, men vi flyttade från det huset/den poolen efter ett par år, så hur det fungerat långtidsmässigt vet jag inte. Den typen av pool kräver ju sidostöttor, om du nu inte gräver ned den så mycket så att marken stagar upp den. Den vi hade var lite grundare än JF Storpool, vilket var en nackdel. Måttet var ca 9 x 4 m vilket var fullt tillräckligt. Värmen var då bara vanlig elvärmare men elen var billig på den tiden så det var heller inget problem.

På den sista frågan så skulle jag ju välja en värmepump. Den kommer att ge längre säsong än bara solvärme. Sedan spelar det ju in var i Sverige du bor. Det är ju stor skillnad på att värma upp en pool i Skåne eller en i Lappland.

Hur tjock bör linern vara?

Jo, värmepump blir nog bättre. Bor i Skåne förresten.

Om jag skulle gräva ner en ovanmarkpool så skulle jag inte återfylla runt den, då materialet i stommen på dom inte är top of the line direkt. Bättre isf att ha en större grop så den står fritt nere i gropen och täcka över allt med trall. Kolla in alla byggtrådar som finns för ovanmarkpooler, där kan du få många idéer om hur man kan gå till väga.

Jag har själv grävt ner en JF-storpool och du är mer än välkommen att ställa frågor om hur jag gjort om du är intresserad och undrar om något. Mitt bygge hittar du på http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0

OK, trodde att JF-storpool var en ovanmarkspool som även gick att gräva ner. Antar att det är en markpool då?

Ska ta en titt i din tråd.

EDIT: Fick du hjälp med grävning etc av JF-Fritid? Vad kostade ditt bygge allt som allt (om du vill dela med dig av det)?
« Senast ändrad: januari 18, 2015, 22:22:58:58 av nejo01 »

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Frågor inför poolanläggning
« Svar #4 skrivet: januari 19, 2015, 17:30:59:59 »
Allt går väl att gräva ner om man vill, men sen om det är så bra idé är ju en annan femma. ;)

JF har ingen sådan service mig veterligen. Support via telefon får du men i övrigt så får man fixa installationen själv.
Grävningen lejde jag bort men resten gjorde jag själv.
Skulle gissa att allt som allt gick det på i runda slängar 120', då är även trall, skruv, beslag, färg osv osv inräknat.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Frågor inför poolanläggning
« Svar #5 skrivet: januari 19, 2015, 22:59:48:48 »
Citera
Hur tjock bör linern vara?
  För en mera permanent pool bör man nog ha minst 0.5 mm, gärna 0.7 alt. 0.75. Det finns superbudgetpooler med ned till 0.25-0.3 mm, men de får nog mera ses som något som man skaffar för att kanske ha en eller ett par somrar. Sedan finns det ju platssvetsad liner som kan vara upp till 1.5 mm och dessutom armerad - jättestark men väsentligt dyrare än standardliner.

Utloggad nejo01

SV: Frågor inför poolanläggning
« Svar #6 skrivet: januari 20, 2015, 02:12:58:58 »
Allt går väl att gräva ner om man vill, men sen om det är så bra idé är ju en annan femma. ;)

JF har ingen sådan service mig veterligen. Support via telefon får du men i övrigt så får man fixa installationen själv.
Grävningen lejde jag bort men resten gjorde jag själv.
Skulle gissa att allt som allt gick det på i runda slängar 120', då är även trall, skruv, beslag, färg osv osv inräknat.

Det var ju tråkigt att de inte har någon sådan service. 120' är utan tvekan en hel del pengar.

  För en mera permanent pool bör man nog ha minst 0.5 mm, gärna 0.7 alt. 0.75. Det finns superbudgetpooler med ned till 0.25-0.3 mm, men de får nog mera ses som något som man skaffar för att kanske ha en eller ett par somrar. Sedan finns det ju platssvetsad liner som kan vara upp till 1.5 mm och dessutom armerad - jättestark men väsentligt dyrare än standardliner.

JF-poolen hade 0.5mm men den andra lyckas jag inte få fram någon info om.

Hur stor anser ni att en pool bör vara? Började snegla på en annan pool från Poolteam i Malmö, det är en PP pool som är 3x6m. Var väldigt länge sen jag badade i en pool så har ingen riktig uppfattning om hur stor en pool bör vara.

Utloggad nejo01

SV: Frågor inför poolanläggning
« Svar #7 skrivet: januari 27, 2015, 23:26:52:52 »
Liten uppdatering med nya frågor:

Såg en glasfiberpool som inte var så dyr, ca 30 000 för en rektangulär ca 7*3,5m och det är väl helt OK prismässigt. Problemet med just den poolen är att de som säljer den är från Polen och vad jag kan se så erbjuder de inte entreprenad på arbetet.

Så till frågorna:

Vilket pool passar mig bäst?
Inte överdrivet användande, priset har betydelse, kommer värmas med en värmepump (tänkte jag), Skåne är området.

Var kan jag vända mig för en helentreprenad?

Finns det företag som enbart sköter grävning/installation om jag själv köper in poolen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan