VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Styrning av pooltemp  (läst 5210 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nilsson73

Styrning av pooltemp
« skrivet: januari 17, 2015, 18:53:25:25 »
Hej!

Har någon av er tips på hur man kan bygga en styrning av pooltemperaturen?
Jag har tänkt investera i en pool snart och vill gärna ha så mycket som möjligt klart för mig innan jag sätter igång.
Har tänkt värma poolen med en värmeväxlare som får sitt hetvatten från accumulatortank (vedpanna).
Hur gör jag för att på ett enkelt sätt kunna reglera värmen i poolen?
Någon som kan hjälpa mig?

Tacksam för svar
Nilsson73

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Styrning av pooltemp
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2015, 19:19:24:24 »
Det finns ju olika varianter. Antingen kör du utgående vattnet till poolen genom värmeväxlaren (värmeväxlaren skall ligga efter filtret men före ev. elvärmare om du även har en sådan) och då får du styra pannvarmvattnet med en termostat som känner av pooltemperaturen och som antingen styr en separat cirkulationspump till värmeväxlaren eller en motorstyrd ventil alt. magnetventil. Eller också kan du ha värme från pannan in mot värmeväxlaren hela tiden och styra poolvattenflödet genom växlaren. Jag vet inte om det senare skulle kunna vara en risk för Legionella-bakterier dock, du har varmvatten i växlaren som kan bli stillastående en tid om ingen värme behövs till poolen. Allra enklast är förstås en manuell ventil på kretsen från pannan till växlaren, men då får du själv höja resp.sänka vid behov.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Styrning av pooltemp
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2015, 19:20:48:48 »
Finns som sagt väldigt många olika lösningar. Pahlén har en allt i ett lösning som heter Aqua Mex.

http://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning-varmevaxlare/varmevaxlare-aqua-mex.html
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Nilsson73

SV: Styrning av pooltemp
« Svar #3 skrivet: januari 17, 2015, 22:13:02:02 »
Tack för svar!
Jag har titta på Aqua Mex och det är förstås en bra och enkel lösning! Dock rätt dyr, så jag vill kolla på något alternativ att sätta ihop något liknande själv.
Men om det behövs vvx, termostat, pump och diverse kopplingar är frågan om det blir så mycket billigare.
Behövs en pump? , eller räcker det med någon form av strypning på hetvattnet?

/Nilsson73

Utloggad Nilsson73

SV: Styrning av pooltemp
« Svar #4 skrivet: januari 23, 2015, 11:31:56:56 »
Hej!
Tror jag har förlikat mig med kostnaden för en Aqua-mex, förhoppningsvis enkel installation och man kan styra temp. med knappar, låter bra.
Har dock fler frågor som jag skulle vilja ha hjälp med. (har en tråd under uppvärming också, men jag kastar in dom här med)

Sätter jag vvx vid vedpannan så har jag ca 35 m till poolen.
Är detta avstånd för långt?
Hur djupt bör/skall man lägga slangen? Måste man ner på frostfritt? Jag ska isolera den på något sätt.

Tack på förhand!
/Nilsson 73

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Styrning av pooltemp
« Svar #5 skrivet: januari 24, 2015, 23:33:05:05 »
Om det är för långt hänger på vilken pump du skaffar till poolen. Jag skulle se till att ha minst 50mm-pemslang eller ändå hellre 60mm. Du behöver inte ner på frostfritt, pemslang klarar av fruset vatten om det skulle hända. Jag skulle nog isolera slangarna fast jag egentligen inte tror att det är en procentuellt stor värmeförlust just där. Den största förlusten har man uppåt i poolen.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Nilsson73

SV: Styrning av pooltemp
« Svar #6 skrivet: januari 27, 2015, 22:24:55:55 »
Tack gadden för svaret!

Hur skulle ni välja att isolera PEM-slangarna?
Låda av frigolit? Tidskrävande kan jag tänka.

Jag fick en ide som ni gärna får uttala er om.
(Tror inte helt på den själv tyvärr...)
Om man lägger slangarna i avloppsrör dim 160 och sedan blåser i lösisolering. Skulle det funka? Eller blir det blött och därmed sämre än utan isolering?
Vad tror ni? Och gärna andra förslag!

/Nilsson73

Utloggad Erica

SV: Styrning av pooltemp
« Svar #7 skrivet: januari 27, 2015, 22:56:51:51 »
Lösisolering typ mineralull skulle nog inte gå så bra - den blir nog snart plaskblöt om det är regnigt och gott om vatten i marken, så vitt du inte kan täta ändarna perfekt Kanske möjligen spruta in skum a la fogskum ? Fast det bör ju då vara skum med slutna porer, inte sådant som är vattenabsorberande.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan