Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Styrning av pooltemp  (lst 3220 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Nilsson73

Styrning av pooltemp
« skrivet: januari 17, 2015, 18:53:25:25 »
Hej!

Har ngon av er tips p hur man kan bygga en styrning av pooltemperaturen?
Jag har tnkt investera i en pool snart och vill grna ha s mycket som mjligt klart fr mig innan jag stter igng.
Har tnkt vrma poolen med en vrmevxlare som fr sitt hetvatten frn accumulatortank (vedpanna).
Hur gr jag fr att p ett enkelt stt kunna reglera vrmen i poolen?
Ngon som kan hjlpa mig?

Tacksam fr svar
Nilsson73

Utloggad Erica

SV: Styrning av pooltemp
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2015, 19:19:24:24 »
Det finns ju olika varianter. Antingen kr du utgende vattnet till poolen genom vrmevxlaren (vrmevxlaren skall ligga efter filtret men fre ev. elvrmare om du ven har en sdan) och d fr du styra pannvarmvattnet med en termostat som knner av pooltemperaturen och som antingen styr en separat cirkulationspump till vrmevxlaren eller en motorstyrd ventil alt. magnetventil. Eller ocks kan du ha vrme frn pannan in mot vrmevxlaren hela tiden och styra poolvattenfldet genom vxlaren. Jag vet inte om det senare skulle kunna vara en risk fr Legionella-bakterier dock, du har varmvatten i vxlaren som kan bli stillastende en tid om ingen vrme behvs till poolen. Allra enklast r frsts en manuell ventil p kretsen frn pannan till vxlaren, men d fr du sjlv hja resp.snka vid behov.

Utloggad gadden

« Svar #2 skrivet: januari 17, 2015, 19:20:48:48 »
Finns som sagt vldigt mnga olika lsningar. Pahln har en allt i ett lsning som heter Aqua Mex.

http://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning-varmevaxlare/varmevaxlare-aqua-mex.html
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvrme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahln Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtrd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: tvidaberg

Utloggad Nilsson73

« Svar #3 skrivet: januari 17, 2015, 22:13:02:02 »
Tack fr svar!
Jag har titta p Aqua Mex och det r frsts en bra och enkel lsning! Dock rtt dyr, s jag vill kolla p ngot alternativ att stta ihop ngot liknande sjlv.
Men om det behvs vvx, termostat, pump och diverse kopplingar r frgan om det blir s mycket billigare.
Behvs en pump? , eller rcker det med ngon form av strypning p hetvattnet?

/Nilsson73

Utloggad Nilsson73

« Svar #4 skrivet: januari 23, 2015, 11:31:56:56 »
Hej!
Tror jag har frlikat mig med kostnaden fr en Aqua-mex, frhoppningsvis enkel installation och man kan styra temp. med knappar, lter bra.
Har dock fler frgor som jag skulle vilja ha hjlp med. (har en trd under uppvrming ocks, men jag kastar in dom hr med)

Stter jag vvx vid vedpannan s har jag ca 35 m till poolen.
r detta avstnd fr lngt?
Hur djupt br/skall man lgga slangen? Mste man ner p frostfritt? Jag ska isolera den p ngot stt.

Tack p frhand!
/Nilsson 73

Utloggad gadden

« Svar #5 skrivet: januari 24, 2015, 23:33:05:05 »
Om det r fr lngt hnger p vilken pump du skaffar till poolen. Jag skulle se till att ha minst 50mm-pemslang eller nd hellre 60mm. Du behver inte ner p frostfritt, pemslang klarar av fruset vatten om det skulle hnda. Jag skulle nog isolera slangarna fast jag egentligen inte tror att det r en procentuellt stor vrmefrlust just dr. Den strsta frlusten har man uppt i poolen.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvrme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahln Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtrd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: tvidaberg

Utloggad Nilsson73

« Svar #6 skrivet: januari 27, 2015, 22:24:55:55 »
Tack gadden fr svaret!

Hur skulle ni vlja att isolera PEM-slangarna?
Lda av frigolit? Tidskrvande kan jag tnka.

Jag fick en ide som ni grna fr uttala er om.
(Tror inte helt p den sjlv tyvrr...)
Om man lgger slangarna i avloppsrr dim 160 och sedan blser i lsisolering. Skulle det funka? Eller blir det bltt och drmed smre n utan isolering?
Vad tror ni? Och grna andra frslag!

/Nilsson73

Utloggad Erica

« Svar #7 skrivet: januari 27, 2015, 22:56:51:51 »
Lsisolering typ mineralull skulle nog inte g s bra - den blir nog snart plaskblt om det r regnigt och gott om vatten i marken, s vitt du inte kan tta ndarna perfekt Kanske mjligen spruta in skum a la fogskum ? Fast det br ju d vara skum med slutna porer, inte sdant som r vattenabsorberande.

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!