Efter lite efterforskningar i fysikens fantastiska värld tror jag mig nu ha ett teoretiskt svar på min ursprungsfråga i rubriken, även om jag absolut inte är VVS ingenjör och säkert kan ha fel men i alla fall:
Ett fast/tätt avloppsrör till mitt tilltänkta poolmaskineri måste ha 110mm rör hela vägen ner till överlämningspunkten till kommunens avlopp för att säkert undvika att suga ur vattenlås eller trycka ut vatten i golvbrunnar eller dylikt längs vägen. Undantaget är sträckan från pumpen till första avsticket som kan vara smalare men det kommer då att sänka det maximala flödet något (lite) vid Backwash och Waste.
Jag tänkte så här:
Min 1hp pump (0,77 el. 0,98kW beroende på vilken siffra man tar) borde ge max 20m3/h=5,55l/s vid Waste = ca 0,4 bar (samt max 18m3/h=5l/s vid Backwash med "rent filter" = 0,8bar för min tilltänkta Cantabric 500) enligt pumpgrafen. Avloppet måste alltså worst case klara minst 5,55l/s utan att fyllas helt upp, för isåfall kommer "vattenproppen"=kolven att riskera att suga ur vattenlåsen som den passerar när man slår av pumpen, alternativt kommer tryckökningen i det fulla avloppsröret riskera att trycka ut vatten genom lågt liggande golvbrunnar etc. (Med riktigt bra luftning och ett kommunalt avlopp som inte är nära att "hålla emot" och skapa mottryck så kanske det kan fungera ändå men vill man chansa?)
Lutning på avloppsrör bör vara minst 1% enligt Naturvårdsverket. (2% vid lågt utnyttjande). Anta att jag har 1% i mitt avlopp för att inte överskatta dess kapacitet.
Mannings formel,
http://www.hawsedc.com/engcalcs/Manning-Pipe-Flow.php, ger då för släta plaströr att:
110mm rör (med ca 100mm innerdiameter) max kan hantera 6,1l/s utan att fyllas helt. Alternativt kan man se det som att detta rör fylls max 75% vid Waste och 69% vid Backwash vilket känns rimligt och OK.
Närmast klenare standardrör (75mm ytterdiameter, ca 70mm innerdiameter? som normalt används till dusch/bad etc men ej toa), ger på samma sätt max 2,36l/s vid fullt rör och 1% lutning! Med min pump betyder det att man behöver "hålla emot" genom tex smala rör/ventiler vid pumpen så att trycket vid pumpen är 1,5 bar för att ett 75mm rör anslutet efter detta inte ska fyllas helt upp av flödet! (Min pump klarar max 1,6bar vid nollflöde som jämförelse...)
Som referens kan väl också ta att jag läst att toalettavlopp måste vara 110mm (ytterdiam) hela vägen fram till överlämningspunkten för att uppfylla svenska byggreglerna och det känns ju rimligt att en poolpump i waste-läge kan leverera (minst) lika mkt vatten som vid en toaspolning....
Dessutom verkar min slutsats också vara i linje med vad ni andra som svarat på denna tråd byggt/testat och erfarit.
Blir alltså till att att gräva ner 110-rör runt hela huset för att kunna ansluta till en 110-ledning som inte redan är ingjuten i plattan och därmed är oåtkomlig pga golvvärme....
Skitrör skulle man kunna säga....
:-(