CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Var placera pool, storlek kvalité på JF och mycket annat inför bygget  (läst 1968 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hej!
Min första tråd här så jag hoppas ni har överensseende om jag inte får allt rätt med bilder och liknande.  :)
Planerar poolbygge, men jag vill bolla en del idéer innan alltför mycket köps in och görs. Jag beklagar att bildmaterialet inte är det bästa, men det är vad jag har, och förhoppningsvis bättre än inget. :)

Placering
På flygfotot rakt uppifrån är norr rakt upp. Det översta huset med rött tegeltak är boningshus med ingång nästan rakt åt söder. Huset i mitten är garage där vi också ställer bilarna framför. Portarna rakt norrut. Som synes så kan man köra runt garaget och både genom gården och in till verkstad / loge. Detta gör att det är mycket svårt att placera en pool större än fyra meter i diameter nära husets entré. Var, och varför, hade ni placerat en pool? Området är ganska plant, så där behöver man inta ta mycket hänsyn. Träd, buskar och övrigt insyningsskydd går att såga ner, flytta och eller plantera nytt.
Vägen genom gården är vår privata så den trafikeras mycket lite. Landsvägen, som syns i norr på det gamla flygfotot, ligger ca 50 meter från boningshuset.

Storlek
Jag har funderat på JF:s storpool 7,6*4,5. Detta eftersom priset ökar bara lite mellan varje storlek upp till denna. Nästa storlek (9,1*4,5) blir nästan 5000 kr dyrare och den största (10,1*5,5) 7200 kr dyrare. Är detta dumsnålt av mig? Poolpriset blir ju bara en tredjedel av totalkostnaden. Hur påverkar storleken uppvärmningskostnaden? Hur mycket folk börjar bli trångt i respektive pool?

Kvalité på JF:s pooler
Jag har för mig att för några år sedan hade JF problem med sin marmorerade liner. Är det fortfarande så? Hur stor skillnad för utseendet gör det med marmorerad kontra vanlig?

Ingen aning om hur jag lägger bildtexter i samband med respektive bild, men överst är karta över tomten. Sedan en dålig flygbild rakt uppifrån, troligen tagen 2013. Därefter ett gammalt flygfoto mot norr, troligen från mitten av 60-talet. Sist ett flygfoto taget mot sydväst, taget en oktobermorgon 2011.
 
Det lär komma fler frågor men jag tror vi håller här så länge.
« Senast ändrad: augusti 25, 2014, 21:52:07:07 av Stridis2 »
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag