Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om din tilltänkta värmepump verkligen ger 5 kW så innebär det 120 kWh/dygn vilket jag anser skall räcka utom några som helst tvivel.De enda tvivel man kan ha är väl i så fall om värmepumpen verkligen ger 5 kW vid "låg utetemp" och hög pooltemp, men det måste nog återförsäljaren svara på.Jag kan tycka att 3 kW borde räck för att hålla din isolerade pool varm, men alla som läser måste få ha en annan uppfattning, speciellt om man har andra erfarenheter.Det skulle i så fall vara intressant att få ta del av dessa erfarenheter.
Min erfarenhet säger annat, tyvärr.Jag har 18m3 vatten och en 6kW VP - nu när tempen i luften sjunkit som den gjort (bor i sthlm) så orkar inte VP få upp tempen nämnvärt. De 1-2 graderna försvinner på natten då VPn inte går. Även om jag skulle köra VP dygnet runt nu så tror jag att 25grader skulle vara max jag kommer upp i. Detta med kring 17grader i luften dagtid och strax under 10 på nätterna. Jag kan ha fel här i mitt antagande, men trots min 6kW VP så är nog badsäsongen så gott som över om det inte kommer in några dagars värme igen.
"Varmtibadet"; Är din pool isolerad?Min fråga grundar sig på att du har så svårt att behålla temperaturen.
Nej det är den inte. Däremot ligger den inbäddad under altanen så den ligger inte helt öppet iallafal. Men det är klart, det är en intex pool så isolerad är den verkligen inte.
Typ den slangen som de har hos Dammbutiken. Nu vet vi inte hur din nuvarande installation ser ut (lägg med bilder, säger mer än tusen ord) så det är ju svårt att ge konkreta råd. Men jag har kört allt i min installation med 50 mm rör/slang, och beroende på placering PVC eller PEM.